Kun katastrofi sattuu, apua tarvitaan pikaisesti. Siksi keräämme jatkuvasti varoja katastrofirahastoomme, jotta pystymme vastaamaan kriisitilanteisiin nopeasti.

Suomen Lähetysseuran humanitaarinen apu kohdentuu ensisijaisesti maihin, joissa Lähetysseuralla on jo ennestään toimintaa. Näin saamme avun luotettavasti ja nopeasti perille pitkäaikaisten yhteistyökumppanien kautta. Toimimme yhteistyössä myös kirkkojen kansainvälisen humanitaarisen avun ACT-allianssin sekä Luterilaisen maailmanliiton (LML) kanssa.

Humanitaariseen apuumme sisältyy niin ennaltaehkäisevä työ, hätäapu kuin jälleenrakennus.

• Tarjoamme yhteistyökumppaneillemme koulutusta katastrofeihin varautumisesta ja niiden ennaltaehkäisystä.
  • Katastrofin sattuessa annamme hätäapua ja psykososiaalista tukea, jotta katastrofin uhrit saisivat ruokaa, puhdasta vettä, katon päänsä päälle ja terveydenhoitoa. Psykososiaalinen tuki auttaa henkistä toipumista.
  • Katastrofin jälkeen tuemme jälleenrakennusta, jotta ihmiset voisivat palata normaaliin elämään.

Lähetysseura sitoutuu kaikessa toiminnassaan kansainvälisesti hyväksyttyihin humanitaarisen avun normeihin ja standardeihin. Humanitaarista apua annetaan etniseen taustaan, uskontoon tai kansallisuuteen katsomatta. Huolehdimme siitä, että apua saavat erityisesti kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevat, kuten vammaiset ihmiset, vanhukset, naiset ja lapset.

Tue humanitaarista apuamme

Suomen Lähetysseuran katastrofityön vuosiraportti 2022 (pdf)