Tansania

Oman

Muscat, Masqat, Oman

Palestiina

Palestiinalaisalueella Lähetysseuran merkittävin yhteistyökumppani on Jordanian ja Pyhän maan evankelisluterilainen kirkko, joka on koko Lähi-idän ainoa luterilainen kirkko. Sillä on seurakunnat Jerusalemissa, Betlehemissä, Beit Jalassa, Beit Sahourissa, Ramallahissa sekä Jordanian puolella Ammanissa. Pienestä koostaan huolimatta kirkko toimii aktiivisesti useissa yhteiskunnallisissa verkostoissa ja vahvistaa edellytyksiä rauhalle ja sovinnolle.

Lähetysseura tukee kirkon diakoniatyötä, jota on viime vuosina kehitetty aktiivisesti. Diakoniatyössä vähävaraisia tai muuten haavoittuvassa asemassa olevia perheitä autetaan etenkin ruoka-, sairaanhoito-, lääke- ja koulukuluissa. Lisäksi kirkko vahvistaa perheiden psykososiaalisia ja hengellisiä voimavaroja tarjoamalla mm. neuvontaa ja tukiryhmiä.

Lähetysseuralla on noin 200 kummilasta kirkon kouluissa Länsirannalla. Tuen piirissä on sekä kristittyjen perheiden että muslimiperheiden lapsia. Laadukas opetus tarjoaa syrjäytymisvaarassa oleville oppilaille hyvät edellytykset jatkokoulutukseen. Yksi Palestiinalaisalueen keskeisimmistä ongelmista on ammattitaitoisten nuorten ja aikuisten muuttoliike pois. Koulutyön tavoitteena on kasvattaa yhteisöön vastuullisia aikuisia, jotka jäisivät alueelle vahvistamaan sen rakentamista omalla ammattitaidollaan. Koulutyö vahvistaa myös kirkon ja kristittyjen asemaa alueella.

Koulujen opetussuunnitelmaan kuuluu rauhankasvatusta, joka tarjoaa työkaluja väkivallattomaan ongelmanratkaisuun. Nuorten johtajuusohjelmaan valitut nuoret omaksuvat taitoja ja asenteita, jotka auttavat heitä vahvistamaan omaa yhteisöään.

Jokaisella lapsella on oikeus turvalliseen ja hyvään lapsuuteen. Yhdessä YMCA:n kanssa Lähetysseura tukee lasten oikeuksien ja hyvinvoinnin edistämistä Palestiinalaisalueella. Ongelmiin ajautuneita lapsia ja nuoria autetaan käsittelemään traumojaan ja integroitumaan takaisin perheisiinsä ja koulujärjestelmään. Tarjoamme nuorille koulutuksia rauhanrakentamisesta ja muista väkivallattomista vaikuttamismahdollisuuksista.

Klikkaa kuvasta Palestiinalaisalueen työn tarkempaan esittelyyn:

Seuraa Facebookissa Lähetysseuran työtä Lähi-idässä!

Tahdotko auttaa? Tule kummiksi

Kuvia työstämme Palestiinalaisalueilla

Etualalla pieni poika ja pieni tyttö tekevät pöydän ääressä koulutehtäväänsä. Taustalla yksi tyttö on noussut tuolilleen katsomaan kuvaajaa.
Kuusi nuorta katsoo iloisena ja pelleillen kameraan. Nuorilla on siniset kouluhupparit.
Ryhmä aikuisia istuu ringissä tuoleilla selät vastakkain. Monet nauravat.
Mustaan paitaan pukeutunut nainen selittää jotakin ja on nostanut kädet ilmaan leukansa lähelle.