Tansania

Oman

Muscat, Masqat, Oman

Tansania

Tansanian evankelisluterilainen kirkko, Evangelical Lutheran Church in Tanzania (ELCT), on yksi maailman suurimpia luterilaisia kirkkoja. Kirkko pyrkii taloudelliseen itsenäisyyteen, mutta useissa hiippakunnissa tarvitaan edelleen tukea esimerkiksi työntekijöiden kouluttamisessa. Kirkon työntekijäkoulutuksen lisäksi Lähetysseura tukee kumppanihiippakunnissaan muun muassa nuoriso-, nais- ja lapsityötä sekä hiippakuntien lähetystyötä.

Lähetysseuran suurin kehitysyhteistyökumppani Tansaniassa on Tanganyika Christian Refugee Service (TCRS). Lähetysseura tukee järjestön hankkeita paikallisyhteisöjen kokonaisvaltaisessa kehittämisessä. Lähtökohtana on äärimmäisen köyhyyden voittaminen paikallistasolla ihmisten oman osaamisen ja organisoitumisen kautta. Painopiste on koulutuksissa, joissa kyläyhteisöjen johtajat ja kyläläiset oppivat hyvän hallinnon käytännöt, ihmisoikeudet, erilaisten kehityssuunnitelmien teon ja julkisten varojen käytön seurannan. Hankkeisiin sisältyy myös viljely-, pienyrittäjyys- ja muuta tulonhankintakoulutusta. TCRS tukee myös yhteisöjen sopeutumista ilmastonmuutokseen  muun muassa metsityksellä ja ympäristökoulutuksella.

Makumiran yliopiston kanssa tehtävässä kehityshankkeissa keskitytään yläkoulun opettajien täydennyskoulutukseen.

Lähetysseuran kummityö Tansaniassa tukee erityisesti vähävaraisten ja vaikeista sosiaalisista oloista tulevien lasten koulunkäyntiä. Lähetysseura tekee kouluissa myös tavoittavaa työtä, jonka tarkoituksena on vahvistaa lasten oikeuksia ja toimia väkivaltaa ja lapsiavioliittoja vastaan. Työ tavoittaa erityisesti tyttöjä.

Klikkaa kuvasta Tansanian työn tarkempaan esittelyyn (avautuu uuteen välilehteen):

Suomen ulkoministeriö tukee Lähetysseuran kehitysyhteistyötä Tansaniassa.

Seuraa Lähetysseuran Tansanian-työtä Facebookissa

Tahdotko auttaa? Tule kummiksi

Kuvia työstämme Tansaniassa

Tansanialaisia naisopettajia koulutuksessa pulpettien ääressä.
Ensimmäiset Nyakaton koulutuskeskuksesta valmistuneet papit vihittiin Nyegezin seurakunnan keskeneräisen kirkon portailla. Pappisvihkimyksen suoritti Victoriajärven itäisen hiippakunnan piispa Andrew Gulle avustajinaan lääninrovasti Emmanuel Mwaikuyu ja pastori Riitta Heino.
Rolf Steffanssonin mukaan Afrikan ja Aasian kirkkojen osaaminen on vahvistunut niin
Laulu ja tanssi ovat myös evankeliointityön keinoja. Evankeliointitapahtuma Lulembelan kylässä Tansanian Victoriajärven itäisessä hiippakunnassa. Kuva Kirsi Elo