Tansania

Oman

Muscat, Masqat, Oman

Pakistan

Suomen Lähetysseura edistää Pakistanissa lasten koulutusta, kristillistä kasvatusta, naisten asemaa, uskontojen välistä vuoropuhelua, rauhaa sekä naisten ja lasten terveydenhuoltoa.

Kristittyjen prosentuaalinen osuus Pakistanin väestöstä on erittäin pieni – vain alle 2 prosenttia. Koska maan kokonaisväkiluku on kuitenkin niin suuri, on kristittyjäkin arviolta pari miljoonaa. Kristityt ovat perustuslain suojaamia, mutta moni kärsii syrjinnästä ja vainosta. Islamilaiset ääriliikkeet ovat myös iskeneet terrori-iskuin kristittyjä vastaan.

Pakistanin kirkon Peshawarin hiippakunta on Suomen Lähetysseuran pitkäaikainen yhteistyökumppani. Hiippakunta toimii Lounais-Pakistanissa ja sen alue ulottuu Afganistanin puolelle.

Vähemmistönä elävän kristillisen yhteisön identiteetin vahvistaminen on tärkeä osa Pakistanin kirkollista työtä. Seurakuntatyöhön kuuluu esimerkiksi erilaisia lasten leirejä ja tapahtumia. Lisäksi Lähetysseura tukee vähävaraisten lasten koulunkäyntiä hiippakunnan kouluissa. Niissä eri uskontoja edustavat lapset oppivat tuntemaan toistensa tapoja ja uskonnollista perinnettä.

Hiippakunnan lukutaito-opetus ja ompelu- ja kädentaitokurssit parantavat naisten elämänlaatua ja mahdollisuuksia osallistua perheen toimeentulon ansaitsemiseen.

Lähetysseura tukee myös kahta kristillistä järjestöä. Toinen ylläpitää raamattukirjekoulua, joka kehittää Pakistanin oloihin sopivaa kurssimateriaalia etäopiskeluun. Toinen järjestää uskontojen välisiä kohtaamisia ja edistää rauhanomaista rinnakkaiseloa esimerkiksi kouluttamalla yhteiskunnan eri toimijoita rauhanrakentamisen menetelmistä ja ihmisoikeuksista.

Pakistanissa on erittäin korkea äitiys- ja lapsikuolleisuus. Vuonna 2020 Pakistanissa menehtyi 140 synnyttäjää 100 000:tta synnyttäjää kohti – Suomessa vastaava luku oli 3. Lähetysseura tukee Peshawarin hiippakunnan terveydenhuoltotyötä, jonka yksi keskeinen tavoite on parantaa äitien ja lasten terveyttä.

Klikkaa kuvasta Pakistanin työn tarkempaan esittelyyn:

Seuraa Facebookissa Lähetysseuran työtä Lähi-idässä ja Pakistanissa!

Tahdotko auttaa? Tule kummiksi

Kuvia työstämme Pakistanissa

Ryhmä lapsia seisoo ulkona eläintarhan aitauksen edessä. Tytöillä on punaiset neuleet, siniset tunikat ja valkoiset housut. Pojilla on tummat koulupuvut ja valkoiset kauluspaidat.
Nainen seisoo ja kokeilee stetoskoopilla toisen naisen selkää.
Lapsia istuu ulkona ringissä.
Huivipäinen nainen katsoo kameraan. Hänellä on koronalta suojaava valkoinen maski.
Kuvassa on 12 lasta, joista osa seisoo lähellä kuvaajaa ja katsoo ujosti kameraan. Osa seisoo taaempana. Etualalla on tyttöjä, joilla on värikkäät mekot ja osalla on myös huivit. Lasten keskellä on kyykyssä oleva mies.
Pakistanilaisia poikia opiskelemassa pulpettien ääressä koulupuvut yllään.
Joukko pakistanilaisia pappeja ja muuta kirkkoväkeä kulkueessa.
Yksinkertainen, tiilistä rakennettu sairaalarakennus ulkoa päin.