”Hyvää huomenta joulu!” voivat oppilaat tervehtiä koulun käytävällä Pakistanissa. Mistä on kyse?

Lähetysseuran kummikouluissa valmistaudutaan nyt jouluun, joka on Pakistanin kristityille suuri perhejuhla. Joulunaika antaa tilaisuuden myös vähentää kristittyihin kohdistuvia ennakkoluuloja. Kummikoulujen arkeen tuo kiirettä uuden opetussuunnitelman sisäänajo, joka koskee ensimmäistä kertaa kaikkia Pakistanin kouluja.

Kaksi oppilasta seisoo luokan edessä ja pitää käsissään piirustusta. He näyttävät sitä muulle luokalle. Kaikilla oppilailla on punainen koulupaita.
Lähetysseura tukee 500 lapsen koulumaksuja Peshawarin hiippakunnan kouluissa. Kuva: Peshawarin hiippakunta

Joulunaika on juhlaa myös Lähetysseuran kummikouluissa Pakistanissa. Koulut koristellaan kauniisti ja koululaiset harjoittelevat joulunäytelmiä ja -lauluja joulujuhlia varten.

Pakistanin kirkon Peshawarin hiippakunnan koulutusjohtaja Sarophina Asghar kertoo, että joissain kouluissa järjestetään laulukilpailuja tai Raamattu-visailuja, toisissa taas koko yhteisölle suunnattuja joulujuhlia.

Peshawarin hiippakunnalla on 13 koulua. Näiden kristillisten koulujen joulutapahtumat antavat mahdollisuuden lisätä valtaväestön tietoa kristinuskosta, sillä suurin osa oppilaista ja heidän perheenjäsenistään on muslimeja.

Monet ovat kiinnostuneita kuulemaan siitä, millaisia merkityksiä joulun symbolien taustalle kätkeytyy. Koulujen tarkoituksena ei ole käännyttää ketään vaan ennen kaikkea lisätä ymmärrystä ja vähentää ennakkoluuloja. Monet kristityt kokevat Pakistanissa syrjintää ja vainoa.

Kaikille oppilaille jouluun liittyvät tavat eivät ole aivan selviä, vaan koulujen käytävillä voi joulun aikaan kuulla sellaisia joulutoivotuksia kuin ”Hello Christmas!” tai ”Good morning Christmas!” eli suomeksi “Hei joulu!” tai “Hyvää huomenta joulu!”

Kuvassa näkyy kahden henkilön välissään pitämä piirustus. Piirustuksessa on valkoisella taustalla maapallo ja rauhankyyhkynen. Kuvan alhaalla lukee peace eli suomeksi rauha.
Kummikouluissa puhutaan myös rauhasta ja siitä, että kaikki ihmiset ovat samanarvoisia. Kouluissa on viime aikoina keskusteltu muun muassa ajankohtaisista konflikteista kuten Gazan ja Ukrainan sodasta. Kuva: Peshawarin hiippakunta

Näin perheet juhlivat joulua

Joulu on tärkeä juhla Pakistanin kristityille ja sitä juhlitaan kristillisten koulujen lisäksi tietenkin kirkoissa, jotka koristellaan näyttävästi. Jouluna perheet tulevat yhteen syömään ja juhlimaan.

”Samaan aikaan voi olla koolla 60–70 henkeä, koska perheeseen kuuluu setiä, tätejä, serkkuja ja niin edelleen”, kuvailee Peshawarin hiippakunnan taloussihteeri Nadeem Gill.

Perinteisiä jouluruokia ei varsinaisesti ole, mutta monessa perheessä syödään joulun aikaan esimerkiksi riisiä, naudanlihaa ja kanaa. Joissain perheissä kokonainen lammas täytetään riisillä ja vihanneksilla.

25. joulukuuta on kaikilla pakistanilaisilla virallinen vapaapäivä. Tämä ei johdu joulusta, vaan siitä, että silloin vietetään Pakistanin perustajan, Muhammad Ali Jinnahin muistopäivää. Suureksi johtajaksikin (Quaid-e-Azam) nimitetty Jinnah oli syntynyt 25. joulukuuta 1876.

Kristityt saavat lisäksi pitää virallisen vapaapäivän 26. joulukuuta.

Myös koululaisten talviloma sijoittuu vuodenvaihteen tienoille. Sen pituus riippuu kunkin maakunnan määräyksistä. Esimerkiksi Khyber Pakhtunkhwan maakunnan alueella loman pituus vaihtelee sen mukaan, sijaitseeko koulu pohjoisen kylmällä ja lumisella alueella vai etelämpänä.

Pakistanin ensimmäinen yhteinen opetussuunnitelma on valmis

Keltaisiin pukeutuneilla pienillä koululaisilla on myös päässään keltaiset hiuspannat. Ympärillä on keltaisia ilmapalloja.
Kirkon kouluissa vietetään erilaisia teemapäiviä, kuten väripäiviä. Tässä kuvaterveisiä keltaisesta päivästä. Kuva: Peshawarin hiippakunta

Pakistanin valtio on tehnyt viime vuosina merkittäviä uudistuksia koulujärjestelmään. Ensimmäistä kertaa maan historiassa on otettu asteittain käyttöön kaikille yhteinen opetussuunnitelma, joka koskee esikoulua ja luokkia 1–12.

Koulutusjohtaja Asghar kertoo, että yksi syy yhteisen opetussuunnitelman laatimiseen oli se, että jotkut uskonnolliset koulut jäivät kiinni väkivaltaan ja vihaan yllyttävän opetusmateriaalin käytöstä.

Uusi opetussuunnitelma on otettava käyttöön kaikissa julkisissa ja yksityisissä kouluissa. Pienimpien koululaisten osalta uutta opetussuunnitelmaa on otettu vähitellen käyttöön vuodesta 2021 alkaen. Nyt ollaan etenemässä uudistuksen viimeiseen vaiheeseen, jossa suunnitelma ulotetaan luokkiin 9–12.

Käytännössä uusi opetussuunnitelma määrittelee raamit opetuksen ja oppikirjojen sisällölle. Peshawarin hiippakunnankin kouluissa on vähitellen siirrytty uusien oppikirjojen käyttöön. Uudistuksen yhteydessä opettajat ovat saaneet koulutusta uusista sisällöistä ja opetusmenetelmistä.

Turvatoimet ovat kouluissa välttämättömiä

Tämän vuoden toukokuussa ampuja avasi tulen kohti katolisen tyttökoulun koulubussia Swatin laaksossa. Koulutusjohtaja Asghar on tyytyväinen siitä, ettei Khyber Pakhtunkhwan alueen kouluihin ole sen jälkeen kohdistunut terrorismia tai muuta väkivaltaa. Hän kuitenkin huomauttaa, että koskaan ei voi olla varma siitä, mitä tapahtuu.

Erilaiset kouluihin kohdistuneet iskut ovat pakottaneet hiippakunnankin lisäämään koulujensa turvatoimia jo vuosien ajan. Koulujen portit pidetään aina kiinni, ja kouluissa työskentelee vartijoita. Tuntemattomilta kulkijoilta pyydetään henkilöllisyystodistukset.

”Oppilaille opetetaan, etteivät he jää puhumaan tuntemattomien kanssa tai jätä koululaukkujaan vartioimatta”, Asghar kertoo.

Teksti: Heli Vuohelainen