Globaali vastuu – Lähetys – Suomalaiset maailmalla

Lähetysseuran ja Lasten ja nuorten keskuksen (LNK) kansainväliset rippikoulut ovat kymmenpäivisiä leirejä, jotka huipentuvat konfirmaatioon leirijakson viimeisenä päivänä. Rippileirien kielet ovat suomi ja englanti. Kansainväliset riparit järjestetään kesäisin Päiväkummun leirikeskuksessa Orivedellä.

Ripareille osallistuu vuosittain 200 nuorta 50 hengen ryhmissä. Opetusryhmiä jokaisella riparilla on kolme: yksi suomeksi, toinen englanniksi ja kolmas näiden kahden sekoituksella eli finglishillä.

Kansainvälinen rippikoulu alkaa vuosittain lokakuussa sähköpostitse rippikoululaiselle ja hänen perheelleen toimitettavalla kirjeellä. Tämän jälkeen ja ennen kesän leirijaksoa nuori osallistuu paikallisen seurakuntansa toimintoihin ja tutustuu yhteisellä Moodle-alustalla omaan ripariryhmäänsä.

Varsinaiseen leirijaksoon mahtuu paljon oppimista, kokemista ja yhdessä pohdiskelua, mutta myös vapaa-aikaa, musiikkia sekä monenlaista muuta ohjelmaa. Ruokaa leirillä tarjoillaan viidesti vuorokaudessa. Majoitus tapahtuu 3–6 hengen pienryhmähuoneissa. Rippileirin hinta on 690 euroa ja se on mahdollista maksaa kolmessa erässä. Mikäli rippileirin hinta uhkaa muodostua osallistumisen esteeksi, voi siihen hakea huojennusta taloudellisin perustein.

Kaikissa rippikouluun liittyvissä kysymyksissä voitte olla yhteydessä kansainvälisten rippikoulujen koordinaattoreihin. Moniin usein kysyttyihin kysymyksiin löytyy vastaus Tietoa kansainvälisestä rippikoulusta -verkkosivultamme ja Usein kysyttyjä kysymyksiä -sivulta.

Haku vuoden 2024 rippikouluihin avataan huhtikuussa 2023! Heinäkuun leireille voi ilmoittautua varasijalle, mutta kesäkuun leirillä on vielä tilaa. Ilmoittautuminen tapahtuu LNK:n ilmoittautumissivujen kautta.

Lisätietoja:

Miina Kurjenmiekka
Rippikoulu- ja lähetyskasvatuksen asiantuntija
etunimi.sukunimi@suomenlahetysseura.fi
puh. 044 901 9958

Elise Kyttä
Suunnittelija, kansainväliset rippikoulut, isos- ja nuorisotoiminta
etunimi.sukunimi@lastenjanuortenkeskus.fi

Kansainväliset rippikoulut.

Kokemuksia rippileireiltä

Uusia kavereita ja uskon asioita

”Rippileirini Päiväkummussa oli upea ja ainutlaatuinen kokemus. Opin uusia asioita Raamatusta ja lähetystyöstä. Oli mahtavaa saada uusia kavereita ja pohtia yhdessä uskon asioita. Riparin leiribändiin osallistuminen oli hauskaa. Parasta leirissä olivat riihistilaisuudet ja isosten vetämät iltaohjelmat.”

Sofianna Itälinna

Elsi Uitti, taustalla vihreä nurmikko

Kavereita ja kumpusämpylöitä

”Isostelussa kivointa on uudet pitkäaikaiset kaverit sekä kaikki suunnittelu ja toteuttaminen! Isosena pääsee myös kokemaan riparin toiselta kannalta uudestaan ja se on mahtavaa. Päiväkummussa parasta on legendaariset kumpusämpylät ja ruoka myös tosi hyvää ja majoitus täyttä luksusta.”

Elsi Uitti

Helena Syyrakki järvimaisema taustallaan, kädessä valkoinen ruusu

Mahtava kokemus

”Ripari oli aivan mahtava, minulla oli tosi hauskaa ja muistelen vieläkin leiriä iloisesti!
Ripari oli minulle tärkeä kokemus koska en tapaa usein niin monia ikäisiäni suomalaisia, varsinkaan ulkomailla asuvia suomalaisia. Sain paljon ystäviä ja opin tietysti myös uskonnostani paljon asioita.

Minulle tapahtui leirillä monia mukavia asioita, mutta varsinkin järvessä uiminen, yhdessä saunominen ja bändissä soittaminen jäivät minulle mieleen.
Voin suositella kv-riparia muille, koska minulle se oli mahtava kokemus ja toivon, että vielä monet pääsevät nauttimaan kv-riparista.”

Helena Syyrakki

Amanda Palmu

Kesän parhaita tapahtumia

“Rippikoulun käyminen Päiväkummussa oli kesän parhaita tapahtumia. Sain tutustua kivoihin tyyppeihin, ja Päiväkumpu oli muutenkin upea paikka.”

Amanda Palmu