Seurakunnan luottamushenkilönä olet tärkeässä asemassa kirkon lähetystehtävän toteutumisessa ulkomailla. Luottamushenkilönä olet päättämässä esimerkiksi taloudellisesta tuesta, jonka seurakunta osoittaa lähetystyölle.

Lähetysseura on seurakuntien omistama ja seurakuntia palveleva kirkon oma lähetysjärjestö. Kaikki Suomen evankelis-luterilaiset seurakunnat ovat Lähetysseuran yhteisöjäseniä ja voivat osallistua Lähetysseuran päätöksentekoon lähettämällä edustajan Lähetysseuran vuosikokoukseen.

Lähetysseura on siis seurakuntien yhteistyökumppani, joka mahdollistaa seurakuntien työn ulkomailla. Tätä varten laaditaan palvelusopimus, jossa määritellään seurakunnan työn tavoitteet ja taloudellinen tuki. Lähetysseura raportoi säännöllisesti seurakunnalle työn edistymisestä ja tukee seurakuntaa, kun se kertoo työstä jäsenilleen.

Lähetysseura toimii maailmanlaajuisesti yhdessä paikallisten kirkkojen ja järjestöjen kanssa lähes 30 maassa. Lähetysseura toteuttaa kirkon missiota evankeliumin julistamisen, diakonian, yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja rauhantyön kautta. Työtä tehdään noin 1 400 työntekijän voimin, joista suurin osa on paikallisia. Työ tavoittaa vuosittain noin 5 miljoonaa ihmistä.

Seurakunnat ovat Lähetysseuran tärkeimmät rahoittajat. Lähetysseura saa rahoitusta myös monilta kristillisiltä yhdistyksiltä ja säätiöiltä sekä yksityisiltä ihmisiltä. Ulkoministeriö ja Euroopan unioni rahoittavat Lähetysseuran kehitysyhteistyötä.

Tilaa luottamushenkilön uutiskirje

Suomen Lähetysseura tarjoaa sinulle ajantasaista tietoa luottamustehtäväsi hoitamisen tueksi. Lähetämme luottamushenkilöiden uutiskirjeen muutaman kerran vuodessa. Uutiskirjeen tilaamalla saat myös pääsyn seurakuntapalvelut.fi-sivustolle. Sivustolla

• voit seurata oman seurakuntasi palvelusopimuksen lähetyskannatuksen kertymistä,
  • näet oman seurakuntasi lähetyskannatustilastot ja
  • pääset lukemaan ulkomaantyön raportteja ja työalueelta lähetettyjä kirjeitä.

"*" näyttää pakolliset kentät

Seurankunta, jossa toimin luottamushenkilönä.
*

Kun lähetät yhteystietosi, hyväksyt tietojesi lisäämisen Suomen Lähetysseuran asiakasrekisteriin, ja vahvistat saaneesi tiedoksesi sen tietosuojaselosteen.

Lähetysseuran työstä ja historiasta

Lähetysseuran toimintatavoista