Yli 160 vuoden ajan Lähetysseuran työn keskiössä on ollut heikossa asemassa olevien ihmisten tukeminen.

Kehitysyhteistyömme avulla kehittyvien maiden ihmiset voivat itse parantaa omia elinolosuhteitaan ja asemaansa. Tämä tarkoittaa esimerkiksi koulutusta: ihmiset saavat muun muassa opetusta omalla äidinkielellään tai koulutusta omista oikeuksistaan, ilmastokestävistä viljelytekniikoista tai pienyrittäjyydestä.

Lähetysseuran kehitysyhteistyötä ohjaavat YK:n kestävän kehityksen tavoitteet sekä kansainväliset ihmisoikeusperiaatteet. Työmme tavoitteena on köyhyyden ja eriarvoisuuden poistaminen.

Työskentelemme kaikkein köyhimpien ja syrjityimpien ihmisten kanssa. Erityisen haavoittuvassa asemassa olevia ihmisryhmiä ovat esimerkiksi vammaiset ihmiset,  etniset, kieli- ja muut vähemmistöt, kastijärjestelmän perusteella syrjityt ihmisryhmät, alkuperäiskansat sekä naiset ja lapset. Vaikutamme myös kehittyvien maiden päättäjiin, jotta he kantaisivat vastuunsa ihmisoikeuksista.

Vuosina 2022-2025 kehitysyhteistyömme keskittyy kolmeen kokonaisuuteen. Ilmastonmuutoksen haitalliset vaikutukset näkyvät jo monissa maissa Lähetysseuran työalueilla. Siksi tuemme yhteisöjä ilmastonmuutoksen vaikutuksiin ja muihin katastrofeihin varautumisessa ja sopeutumisessa. Parannamme syrjittyihin ryhmiin, kuten kielivähemmistöihin, kuuluvien lasten ja nuorten pääsyä laadukkaaseen koulutukseen. Edistämme myös vammaisten ihmisten aseman parantumista ja heidän osallistumistaan yhteiskunnassa.

Teemme kehitysyhteistyötä yhdessä paikallisten yhteistyökumppanien kanssa, jotka tuntevat alueen ja sen kehityshaasteet. Yhteistyökumppaneitamme ovat usein paikalliset luterilaiset kirkot sekä erilaiset järjestöt.

Kehitysyhteistyömme rahoitus tulee pääosin ulkoministeriöltä osana Suomen kehitysyhteistyörahoitusta.  Lisäksi kehitysyhteistyötä rahoitetaan seurakuntalaisilta, yksityisiltä ihmisiltä ja yhteisöiltä saaduilla lahjoituksilla.

Voit tutustua hankkeisiimme tarkemmin klikkaamalla eri maita alla olevassa kartassa. Sivulta löydät myös kehitysyhteistyömme vuosiraportit sekä kehitysyhteistyötä käsitteleviä artikkeleita.

Kehitysyhteistyön tulosraportti 2022 (pdf)

Kehitysyhteistyön tulosraportti 2018-2021 (pdf)

Kehitysyhteistyön vuosiraportti 2020 (pdf)

Kehitysyhteistyön vuosiraportti 2019 (pdf)

Kehitysyhteistyön vuosiraportti 2018 (pdf)

Felm Development Cooperation Programme 2022–2025 (pdf)

Kehitysyhteistyössä tuemme yhteisöjä sopeutumaan ilmastonmuutoksen vaikutuksiin.

Suomen ulkoministeriö rahoittaa kehitysyhteistyötämme.

Missä teemme kehitysyhteistyötä?

Etiopia

Kambodža

Kolumbia

Mauritania

Senegal

Tansania

Nepal

Zimbabwe

Myanmar

Myanmar (Burma)

Suurenna karttaa plus- ja miinusmerkistä.