Seurakunnat ovat Suomen Lähetysseuran tärkeimmät kumppanit kotimaassa. Yhdessä teemme kokonaisvaltaista lähetystyötä maailmalla ja edistämme maailmanlaajan Kristuksen kirkon kasvua. Seurakuntien taloudellinen ja hengellinen tuki on toiminnallemme olennaisen tärkeää.

Seurakunnan ja Suomen Lähetysseuran välille solmitaan palvelusopimus työn toteuttamisesta ja rahoittamisesta.

Yhdessä seurakunnan kanssa määrittelemme, mitä seurakunta tahtoo ulkomailla tehdä. Sopimuksen tekoa edeltävässä työskentelyssä etsitään yhdessä seurakunnan ulkomaisen työn alueelliset ja toiminnalliset painopisteet sekä suunnitellaan seurakunnan lähetys- ja kansainväliseen työhön liittyviä ja sitä tukevia kehittämishankkeita.

Kouluttajamme, asiantuntijamme ja lähetystyöntekijämme ovat seurakuntien käytettävissä toiminnan kehittämisessä sekä erilaisissa tilaisuuksissa ja tapahtumissa. Tarjoamme seurakunnille kansainvälisyyskasvatukseen ja monikulttuurisuuteen liittyviä koulutuksia niin aikuisille kuin lapsille ja nuorille.

Tarjoamme seurakunnille myös monipuolista materiaalia käytettäväksi eri-ikäisten seurakuntalaisten parissa tapahtuvassa työssä. Lähetysseuran yhteydessä toimivia musiikki- ja taideryhmiä voi tilata esiintymään ja kouluttamaan seurakuntiin.

Seurakuntapalvelut-sivustolta kukin seurakunta voi seurata reaaliaikaisesti omaa kannatustilannettaan. Kirjautumalla palveluun seurakuntien työntekijät saavat käyttöönsä seurakuntansa ja Lähetysseuran yhteistyöhön liittyvät tiedot luottamuksellisesti. Näitä tietoja ovat tilitysohjeet, viitenumeroluettelo, kannatustilasto, sopimustiedot ja tilitykset.

Seurakunnat lähettävät edustajansa Lähetysseuran vuosikokoukseen, joka on Lähetysseuran ylin päättävä elin. Vuosikokous vahvistaa Lähetysseuran tilinpäätöksen sekä valitsee hallituksen.