Kymmenosainen Koronakuulumisia-sarja nyt ulkona

Lähetysseuralaiset ja kumppanit ympäri maailmaa ovat joutuneet sopeutumaan poikkeusajan haasteisiin, mutta samalla löytäneet innostusta uusista toimintamuodoista. Juttusarjassa aluepäällikkömme kertovat koronapandemian vaikutuksista elämään ja työhön. Kuuntele podcasteina, lue haastatteluina – tai tutustu molempiin!

Latinalainen Amerikka: Podcast ja verkkojuttu

”Pienet luterilaiset kumppanikirkkomme ovat kokoaan huomattavasti merkittävämpiä. Kriisissä niiden merkitys tulee esiin. Kirkot pysyvät ihmisten rinnalla ja rohkaisevat: kyllä me yhdessä pääsemme tästä läpi.”

Latinalaisen Amerikan aluepäällikkö Arja Koskinen antaa tunnustusta paikallisille kirkoille, jotka toimivat kekseliäästi erittäin vaativissa ympäristöissä.

Eteläinen Afrikka: Podcast ja verkkojuttu

Ainakin toistaiseksi eteläinen Afrikka, lukuun ottamatta Etelä-Afrikkaa, on säästynyt koronan kovalta iskulta. Tiukoilla rajoituksilla on kuitenkin ollut seurauksensa. Eteläisen Afrikan aluepäällikköä Marja Alastaloa huolestuttaa lähisuhdeväkivallan nopea lisääntyminen.

Länsi-Afrikka: Podcast ja verkkojuttu

”Koronakriisi on rikkonut stereotyyppistä ajattelua siitä, kuka on auttaja ja kuka avunsaaja, ja kenellä on tarjota ratkaisuja. Senegal kulkee etulinjassa koronan torjunnassa”, kertoo Lähetysseuran Länsi-Afrikan aluepäällikkö Hannele Tulkki-Williams.

Itä-Afrikka: Podcast ja verkkojuttu

”Haasteiden edessä kehittyvissä maissa löytyy runsaasti sopeutumiskykyä ja luovuutta. Meillä voisi olla siitä oppimista”, Itä-Afrikan työn aluepäällikkö Teressa Juhaninmäki toteaa.

Lähi-itä: Podcast ja verkkojuttu

”Kuten muutkin oppilaat, Lähetysseuran pari sataa kummioppilasta kolmessa kummikoulussa ovat etäopetuksessa eikä heitä tai opettajia pääse tapaamaan. Työ lasten ja nuorten hyväksi jatkuu kuitenkin mahdollisuuksien mukaan lasten oikeuksia puolustavien Lähetysseuran kumppanien kautta,” Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan aluepäällikkö Jukka Hautala kertoo.

Nepal ja Pakistan: Podcast ja verkkojuttu

Lasten mielenterveyden puolesta työskentelevä Lähetysseuran nepalilainen kumppanijärjestö on alkanut kouluttaa opettajia lasten mielenterveysasioissa. Radio-ohjelmakin on tekeillä.

”Korona pelottaa myös lapsia, siksi on tärkeää ottaa heidät huomioon”, Lähetysseuran Nepalin ja Pakistanin aluepäällikkö Juha Lind sanoo.

Kiinalainen alue: Podcast ja verkkojuttu

”Hongkongin luterilainen kirkko on ryhtynyt auttamaan yhteiskunnan heikko-osaisia esimerkiksi jakamalla hygienia-avustuspakkauksia”, kertoo Hongkongiin palannut Lähetysseuran aluepäällikkö Jan-Eerik Leppänen.

Kaakkois-Aasia: Podcast ja verkkojuttu

”On suuri ilo huomata, kuinka kumppanimme eivät ole lannistuneet, vaan löytäneet uusia tapoja toimia. Tuntuu, että luovuus ja motivaatio kasvavat päivä päivältä.” Kaakkois-Aasian aluepäällikkö Olli Pitkänen kertoo Bangkokista.

Venäjä: Podcast ja verkkojuttu

Lähetysseuran työssä Venäjällä on koronan aikana saatu nähdä pieniä ihmeitä. Työ on myös saanut yllättävää valtakunnallista huomiota. Näin kertovat hankehallinnan neuvonantaja Andrey Heikkilä ja kirkollisen työn koordinaattori Christina Heikkilä.

Viro: Podcast ja verkkojuttu

”Viro on näyttänyt voimansa tietotekniikan hyödyntämisessä poikkeusoloissa. Myös kirkko on reagoinut erittäin nopeasti ja innovatiivisesti muuttuneeseen tilanteeseen”, aluepäällikkö Miikka Kallio kertoo maasta, jossa arki on palautunut uomiinsa rajoitusten purkamisen myötä.