”Köyhillä mailla ei ole varaa sulkeutua kokonaan”

Kaksi yliopiston opiskelijaa ovat kumartuneena vesitankin ääreen pesemään käsiään.
Makumiran yliopiston eteen on tuotu käsienpesupiste. Portilla vartija mittaa vielä kuumeen yliopiston kampusalueelle pyrkiviltä ja varmistaa, että kaikilla on suun ja nenän peittävä kasvomaski. Kuva: Katri Niiranen-Kilasi

Suomen Lähetysseuran ja kumppanien työ Etiopiassa ja Tansaniassa jatkuu koronan aikanakin.

– Kirkot ja muut kumppanimme ovat reagoineet nopeasti ja muokanneet työtä vastaamaan koronan tuomiin haasteisiin, kertoo Lähetysseuran Itä-Afrikan aluepäällikkö Teressa Juhaninmäki.

Molemmat maat ovat saaneet Lähetysseuralta erityistä tukea koronan vastaiseen työhön. Tukea käytetään kumppanien tiedotustyöhön radion ja television kautta. Viranomaisille ja maaseudun yhteisöihin jaetaan hygieniatarvikkeita.

– On tärkeää, että ihmiset saavat oikeaa tietoa koronasta, valheellisia huhuja liikkuu paljon, Juhaninmäki sanoo.

Etiopiassa koronatuella kohennetaan myös vesijärjestelmiä, jotta hygieniasta huolehtiminen onnistuisi paremmin. Tästä parannuksesta hyötyy arviolta 300 000 ihmistä. Tansaniassa ihmisille jaetaan aurinkopaneelilla toimivia radioita sekä saippuaa.

Whatsappia, etäopetusta ja maskeja

Kuten muuallakaan maailmassa, isoja tapahtumia ja koulutuksia ei voida nyt järjestää.  Mutta digiloikkaa on tehty Itä-Afrikassakin.

– Makumiran yliopistolla on kokeiltu, miten Whatsappia voi käyttää etäopetukseen. Nyakaton raamattuopistolla opettajat ja muu henkilökunta ovat opetelleet käyttämään Whatsappia ja muita viestintäkanavia. Nyakatossa on järjestetty etäopetusta sekä lähetetty opiskelijoille sähköpostitse tehtäviä. Opetusmateriaalia on lähetetty myös perinteisin kirjein, Juhaninmäki kertoo.

Hengityssuojaimia valmistetaan sekä Morogoron naisvoimahankkeessa Tansaniassa että toimintakeskuksissa Dessien hiippakunnassa Etiopiassa. Samalla levitetään tietoa hygieniasta. Etiopiassa on myös ruoka- ja toimeentuloapua jaettu tarvitseville.

Etiopian ja Tansanian isot luterilaiset kirkot ovat vahvoja yhteiskunnallisia vaikuttajia. Ne tarttuivat toimeen heti. Esimerkiksi Etiopian Mekane Yesus -kirkon seminaari Addis Abebassa tarjosi valtiolle asuntolaansa kenttäsairaalaksi koronapotilaille. Kirkon kehitysyhteistyöosasto tarjosi tukea potilaiden hoitoon ja terveydenhuoltoon.

Tautitapauksia vähän

Virallisten lukujen perusteella korona ei ole päässyt iskemään pahasti Tansaniaan tai Etiopiaan. Etiopiassa tartuntoja on 15.6. rekisteröity 3 166, Tansaniassa 509. Kuolintapauksia on kummassakin maassa muutamia kymmeniä. Mutta on vaikea tietää, mikä on todellinen tilanne, sillä lukuihin ei voi täysin luottaa.

– Köyhissä maissa on iso kysymys, kuinka vähenevät tulot käytetään: terveydenhuoltoon vai valtion velkojen maksuun. Sekin mietityttää, saavatko köyhät maat hengityskoneita ja rokotteita käyttönsä samalla tavalla kuin rikkaat pohjoisen valtiot.

Luovuutta ja sopeutumiskykyä

Haasteiden edessä kehittyvissä maissa löytyy runsaasti sopeutumiskykyä ja luovuutta.

– Meillä voisi olla siitä oppimista. Voi olla, että näissä maissa on ollut pakko sopeutua katastrofeihin ja yllättäviin muutoksiin, ja se on vahvistanut sopeutumiskykyä, aluepäällikkö toteaa.

Yhtä lukuun ottamatta kaikki Lähetysseuran Etiopian ja Tansanian suomalaiset työntekijät, yhteensä 15 sekä kolme vapaaehtoista, on kotiutettu koronan vuoksi. Paluu työalueelle koittanee vasta loppukesällä tai alkusyksyllä.

Sari Lehtelä

Kuuntele koko haastattelu Kirkko maailmalla -podcastista.