Lähetysseuran työ Virossa palaa normaaliin

Kuva aurinkoiselta pihamaalta, jonne seuraukuntalaiset ovat kokoontuneet turvavälein viettämään jumalanpalvelusta.
Viron koronarajoitusten purkamisen myötä äitienpäivänä pystyttiin jälleen kokoontua yhteiseen jumalanpalvelukseen. Sakun seurakunnassa tilaisuus pidettiin aurinkoisella pihamaalla.

Suomen Lähetysseuran työ Virossa on palautunut normaaliin uomaan tällä viikolla, kun koronan aiheuttamia rajoituksia on alettu Virossa purkaa. Kaikki Lähetysseuran kolme työntekijää pääsevät jatkamaan työtään sataprosenttisesti.

– Olen valtavan iloinen ja helpottunut tästä. Tuntuu todella tärkeältä, että työntekijämme pääsevät takaisin työhönsä. Sille on nyt entistä enemmän tarvetta, kertoo Lähetysseuran Venäjän ja Viron työn aluepäällikkö Miikka Kallio.

Korona on iso isku Virolle, mutta maa on onnistunut hoitamaan tilanteen hienosti. Tartuntojen ja kuolleiden määrät ovat pysyneet hyvin pieninä. Siksi rajoituksia päästään purkamaan jopa hieman ennen Suomea. Kuten muuallakin, myös Virossa korona on iskenyt kaikkein pahiten niihin, jotka muutoinkin ovat heikoimmilla. Kirkon apua kaivataan kipeästi. Työttömyys ja lomautukset ovat tuoneet ahdinkoa, mikä näkyy myös pidentyneissä ruokajakelupisteiden jonoissa.

– Valitettavasti avun tarve ja sitä myötä työn määrä on kasvanut dramaattisesti myös kirkon perhekeskuksissa, joissa myös Lähetysseuran työntekijä on avainasemassa, Kallio kertoo.

Korona on lisännyt perheväkivaltaa ja muitakin perheiden ongelmia sekä alkoholi- ja mielenterveysongelmia.  Naiset ja lapset ovat suurimpia kärsijöitä.

Korona heitti kirkon toiminnan uudelle tasolle

Jotain hyvääkin on kriisi tuonut mukanaan. Muun yhteiskunnan tavoin myös Viron kirkko on reagoinut erittäin nopeasti ja innovatiivisesti muuttuneeseen tilanteeseen.

– E-Eesti on näyttänyt voimansa. Tietotekniikkaa osataan Virossa hyödyntää, kun tilanne niin vaatii. Heti kun rajoitukset estivät fyysisten jumalanpalvelusten järjestämisen, ne siirrettiin sosiaaliseen mediaan. Samoin muu kirkon toiminta: raamattuluennot, rukous- ja ylistysillat sekä nuorten musiikkitapahtumat. Työhön ei  tullut minkäänlaista katkoa, aluepäällikkö kehuu.

Kirkon toiminta on muutoksen myötä tavoittanut paljon aiempaa isommat joukot. Miikka Kallio arvelee, että uusi toimintapa tulee kirkossa jatkumaan koronan jälkeenkin.

Kuuntele lisää Miikka Kallion mietteitä podcastista.