Myös lapsille tukea koronapelkoon

Kolme sokeaa nepalilaista istuu katukivetyksellä.
Lähetysseuran kumppanijärjestö Forward Lookingin tuella noin sata näkö-, kuulo- tai liikuntavammaista henkilöä perheineen on tähän mennessä saanut apua perustarpeidensa tyydyttämiseksi.

Tiukat kokoontumisrajoitukset ovat estäneet osan Lähetysseuran kumppanien työstä Nepalissa ja Pakistanissa, sillä toiminta perustuu usein ryhmäkokoontumisiin. Tilanne on pakottanut miettimään uudenlaisia toimintatapoja.

Lasten mielenterveyden puolesta työskentelevä Lähetysseuran nepalilainen kumppanijärjestö on alkanut kouluttaa opettajia lasten mielenterveysasioissa. Radio-ohjelmakin on tekeillä.

– Korona pelottaa myös lapsia, siksi on tärkeää ottaa heidät huomioon, Lähetysseuran Nepalin ja Pakistanin aluepäällikkö Juha Lind sanoo.

Toinen kumppanijärjestö suunnittelee vuorokauden ympäri päivystävää maksutonta puhelinpalvelua, jossa jaetaan tietoa koronasta ja tarjotaan tukea esimerkiksi vammaisille ihmisille ja muille tarvitsijoille. Suunnitteilla on myös vuorovaikutteisten digitaalisten alustojen hyödyntäminen.

Turha pelko toi tuhkarokon

Lähetysseura on myöntänyt Nepalissa koronan vuoksi tukea sairaalalle palkkojen maksuun ja suojavarusteiden hankintaan. Harmillista on se, että potilasvirrat ovat tyrehtyneet.

– On paljon turhaa pelkoa, joka lamaa ihmisiä. Sairaalat ja terveysasemat ovat hiljenneet, kun ihmiset eivät uskalla tulla kysymään apua. Naiset jäävät synnyttämään kotiin, mikä tuo riskejä.  Eräällä alueella on puhjennut tuhkarokko, koska ihmiset eivät ole menneet ottamaan rokotusta, lääkäri-aluepäällikkö kertoo.

Kumppanien apu ilahduttaa

Juha Lindiä on ilahduttanut kumppanijärjestöjen työntekijöiden halu auttaa jopa omilla varoillaan. Ilman tuloja jääneet köyhät maanmiehet tarvitsevat muun muassa ruoka-apua.

– Yhden kumppanijärjestön työntekijät halusivat heti ryhtyä toimeen. He keräsivät omista palkoistaan 5000 euroa avustustyöhön.

Rajoituksilla kova hinta

Nepalissa on otettu myös matkustuksen suhteen tiukka linja. Maan sisäinen liikenne on hiljentynyt ja ulkomaille suuntautuva lentoliikenne on suljettuna ainakin toukokuun loppuun saakka.

Tiukoilla rajoituksilla on kova hinta köyhälle maalle. Turismi on pysähtynyt ja työt loppuneet siirtotyöläisiltä ja monilta muilta. Eniten iskusta kärsivät ne, jotka muutoinkin ovat heikoimmilla.

– Sosiaaliturvaa ei ole. Kun ei ole työtä, ei ole palkkaa eikä siten rahaa myöskään ruokaan. Rajoituksilla on maalle hurja hinta, Juha Lind toteaa.

Toistaiseksi koronatartunnat ovat pysyneet hyvin pieninä ja kuolemantapauksia on 27.5. mennessä Nepalissa vain neljä.

Pakistanin kirkko meni verkkoon

Pakistanissakaan koronatilanne ei ole ainakaan vielä kovin paha. Yli 200 miljoonan väestön maassa runsas tuhat koronakuolemaa ei ole paljon. Tiheästi asuttu maa on kuitenkin riskialtis. Kokoontumisia on rajoitettu ja siksi kirkkokin on siirtänyt toimintojansa verkkoon.

Peshawarin piispa Humphrey Petersin mukaan noin 70 prosentilla seurakuntalaisista on mahdollisuus liittyä verkon kautta jumalanpalveluksiin. Pääsiäisen jumalanpalvelukseen osallistui verkon kautta jopa 6-7 tuhatta ihmistä.

Rajoitukset ovat keskeyttäneet osan Lähetysseuran tukemasta työstä Pakistanissa. Koulut ovat kiinni ja naisten lukutaito- ja toimeentuloryhmät tai rauhankasvatustyön ryhmät eivät kokoonnu. Tankin sairaalatyö ja muu terveydenhoitotyö jatkuu.

Sari Lehtelä

Kuuntele lisää Juha Lindin kertomia uutisia podcastista!