Koronavaara ei ole eteläisessä Afrikassa ohi, mutta rajoituksia puretaan

Kaksi työntekijää suojamaskit päässä pitelee suoja- ja hygieniavarusteita koulun edessä.
Zimbabwessa Lähetysseuran kumppani Jairos Jiri Association varustaa vammaisten lasten kouluja desinfiointiaineilla ja hengityssuojaimilla. Kuva: Jairos Jiri Association

Korona ei ainakaan vielä ole iskenyt kovasti eteläiseen Afrikkaan, mutta tiukoilla rajoituksilla on hintansa. Esimerkiksi lähisuhdeväkivalta on nopeasti lisääntynyt.

– Kumppanimme kertovat, että heillä on ollut äärimmäisen kiireistä aikaa. Botswanassa on avattu kuusi uutta turvakotia. Muista maista kuuluu samantapaista viestiä, kertoo Suomen Lähetysseuran eteläisen Afrikan aluepäällikkö Marja Alastalo.

Tartunnat kasvussa

Ainakin toistaiseksi koronaviruksen tartuntaluvut ovat pysyneet pieninä eteläisessä Afrikassa. Poikkeuksena on Etelä-Afrikka, jossa tartuntoja on noin 70 000. Muissa Lähetysseuran toiminta-alueen maissa Angolassa, Botswanassa, Namibiassa ja Zimbabwessa tartuntoja on muutamia kymmeniä tai satoja, kuolleita vain muutamia.

Luvut eivät kerro kuitenkaan koko totuutta, sillä testejä on tehty vähän. Koronavaara ei myöskään ole ohi, sillä flunssakausi on vasta talven myötä alkamassa. Lisäksi koronatilastoissa on selvää nousua.

Seitsemän viikon karanteeni

– Rajoitusten suhteen eteläisessä Afrikassa otettiin heti tiukka linja. Kaikki maat menivät kiinni maalis-huhtikuun vaihteessa. Esimerkiksi Botswanassa, jossa itse asun, olimme seitsemän viikkoa karanteenissa. Kotoa pääsi ulos vain virallisella luvalla ja karanteenia valvoivat poliisi ja armeija. Meillä on myös maskipakko. Jos sitä rikkoo, voi saada jopa 400 euron sakon, Alastalo kertoo.

Kauppareissuilla pitää kirjoittaa nimi listalle ja asiakkailta mitataan lämpö. Botswanassa on juuri otettu käyttöön myös puhelimeen ladattava QR-koodi, jonka avulla voidaan jäljittää tartuntoja.

Rajoituksia puretaan jo

Botswanassa rajoituksia puretaan jo vaiheittain. Kouluja avataan luokka kerrallaan ja oppilaat käyvät koulua vuoroissa. Botswana on jaettu yhdeksään alueeseen ja alueen sisällä saa nyt liikkua ilman lupaa. Myös naapurimaissa suunta rajoitusten helpottamiseen on samansuuntainen. Yhteiskuntaa yritetään saada auki, ihmiset takaisin työhön ja lapset kouluun.

– Mutta pääkaupunki Gaborone meni juuri viikonloppuna tilapäisesti uudestaan kiinni, koska siellä ilmeni vakava epäilys uusista tartuntatapauksista, Alastalo kertoo.

Raamattuoppia Whatsappilla

Lähetysseuran kumppaneiden työ on koronan myötä muuttanut muotoaan. Alkujärkytyksen jälkeen kirkot ja muut kumppanit ovat löytäneet uusia tapoja hyödyntää nettiä. Jumalanpalveluksia on striimattu (lähetetty suorana verkossa) ja Whatsappia sekä Facebookia käytetty entistä enemmän muussakin toiminnassa.  Esimerkiksi Botswanassa nuoret opiskelivat viikon verran Raamattua Whatsappin välityksellä ’lockdownin’ aikana.

– Sosiaalinen media ja varsinkin Whatsapp on suosittu, koska se ei vie paljon nettikaistaa ja sen käyttö on edullisempaa. Kaikilla opiskelijoilla on jonkinlainen älypuhelin käytössään ja juuri kuulin radiosta, että Botswanassa väestöstä noin 60 prosentilla on pääsy internettiin, aluepäällikkö sanoo.

Kirkkojen neuvosto aktiivisena

Lähetysseura on jakanut erityistä koronatukea Zimbabween, jossa kirkkojen neuvoston rauhanhankkeessa on jaettu ruoka-apua ja suojaimia sekä tietoa viruksesta radion, television ja sosiaalisen median kautta.

– Ihailen kirkkojen neuvoston nopeaa toimintaa. Se voi hyödyntää nyt syntyneitä käytäntöjä ja yhteyksiä myöhemminkin, Alastalo sanoo.

Iloinen asia eteläisessä Afrikassa on viimeaikainen hyvä sadekausi.

– Papu-, vesimeloni- ja maissisatoa on jo saatu, ja ruokaa jopa ryhdytty jakamaan tarvitseville. Auttaa paljon, kun ihmisillä on ruokaa pöydässään.

Sari Lehtelä

Kuuntele koko haastattelu Kirkko maailmalla -podcastista.