Korona vei työn verkkoon Kiinassa ja Hongkongissa

Viisi kasvomaskeilla ja suojapuvuilla varustautunutta avustustyöntekijää. Edessä pahvilaatikkoja, joissa on pakattuna avustustarvikkeita.
Lähetysseura tukee Amity Foundationin avustustyötä, jota koordinoidaan Wuhanista käsin. Kuvassa avustustyöntekijät pakkaamassa lääkkeitä ja muita tarvikkeita.

Korona on vaikuttanut Lähetysseuran kumppanin, Hongkongin luterilaisen kirkon toimintaan saman suuntaisesti kuin muuallakin maailmassa: kokoontumisrajoitusten vuoksi tilaisuuksia on peruttu tai siirretty verkkoon.

Teologisen koulutuksen tukeminen on iso osa Lähetysseuran työtä Hongkongissa ja Manner-Kiinassa. Opetustyö on voinut jatkua korona-aikanakin etäopetuksen muodossa.

– Tilanne on pakottanut kumppaneitamme kehittämään uusia menetelmiä. Yksi oma työntekijämme on jatkanut kurssinsa opetusta Yhdysvalloista käsin, Suomen Lähetysseuran kiinalaisen alueen päällikkö Jan-Eerik Leppänen kertoo.

Avustuspakkauksia ja virustietoutta

Manner-Kiinassa joitakin erityislapsille suunnattuja kouluja jouduttu sulkemaan toistaiseksi. Lähetysseura tukee näiden koulujen inklusiivista opetusta. Muiden erityisen tuen tarpeessa olevien lasten tuki sen sijaan jatkuu. Iltapäiväkerhojen lapset ovat innoissaan, kun ovat päässeet tapaamaan toisiaan. Lapsille ja huoltajille on annettu opetusta covid-19 viruksesta.

Hongkongin luterilainen kirkko on ryhtynyt myös auttamaan koronasta kärsiviä yhteiskunnan heikko-osaisia.

– Esimerkiksi yhden seurakunnan vapaaehtoiset ovat jakaneet avustuspakkauksia tarvitseville. Hengityssuojaimia, käsidesiä ja muita hygieniatarvikkeita sisältäneitä pakkauksia on jaettu noin 150 perheelle viikossa, Leppänen kertoo.

Yhteiskunta avautuu maltillisin askelin

Hongkong on pikkuhiljaa avautumassa, rajoituksia höllennetään ja esimerkiksi koulut alkavat porrastetusti touko-kesäkuun aikana. Kokoontumisrajoituksia on myös lievennetty.

– Hongkongiin saavat tulla vain vakituisesti kaupungissa asuvat. Kaikki tulijat joutuvat lentokentällä testattaviksi ja sitten pakolliseen kahden viikon pakolliseen karanteeniin ja kotiseurantaan. Kulkemista seurataan käsirannekkeen avulla. Terveysviranomainen pitää puhelimitse yhteyttä ja käy kotona ottamassa toisen testinäytteen tämän kahden viikon aikana, vastikään Suomesta Hongkongiin palannut Leppänen kertoo.

Manner-Kiinassa, josta pandemia sai alkunsa, on järeiden ja nopeiden rajoitusten vuoksi jo päästy palaamaan joiltakin osin normaaliin arkeen. Matkustusrajoitukset ovat ulkomaalaisten suhteen yhä voimassa sekä Manner-Kiinassa että Taiwanissa. Ilman työlupaa ei alueille pääse matkustamaan.

Taiwanissa toimintakeskuksia suljettu

Taiwanissa korona on saatu hyvin pidetyksi aisoissa, tiheästi asutussa 23 miljoonan asukkaan maassa on kuolemantapauksia haastattelupäivään mennessä ollut vain seitsemän. Rajoitukset ovat vaikuttaneet Lähetysseuran ja seurakuntien työhön, sillä vain 10 henkeä on saanut olla koolla yhtä aikaa.

Pastorit on velvoitettu tarkkailemaan seurakuntalaisten terveydentilaa ja raportoimaan poikkeavuuksista viranomaisille. Kuumetta mitataan säännöllisesti. Jotkut Lähetysseuran kumppanien toimintakeskukset sekä laitokset, kuten vankilat, joissa on riskiryhmiin kuuluvia ihmisiä, on suljettu ulkopuolisilta.

Työntekijät palaavat vähitellen

Jan-Erik Leppäsen lisäksi haastattelun aikaan Hongkongissa on yksi suomalainen Lähetysseuran työntekijä sekä yksi paikallinen työntekijä. Yksi suomalainen lähettiperhe on saapumassa maahan haastattelupäivän aikana. Muut kolme suomalaislähettiä eivät ole matkustusrajoitusten vuoksi päässeet vielä palaamaan työmaalleen Hongkongiin, mutta suunnitelmien mukaan he palaavat kesäkuussa.

Elokuussa on alueelle tulossa uusi työntekijä. Lähetysseuran työntekijöitä pitäisi silloin olla Hongkongissa kahdeksan. Taiwanissa on kaksi Suomen Lähetysseuran työntekijää. Manner-Kiinassa ei ole Lähetysseuran työntekijöitä.

Kuuntele koko haastattelu Kirkko maailmalla -podcastista.