Alkujärkytyksen jälkeen korona on innostanut aasialaisia uusiin työtapoihin

Lähetysseuran kumppanijärjestö First Step välittää tietoa koronasta ja hygienian merkityksestä. Kuva: First Step

– Aluksi järkytyimme ja luulimme, että kaikki työ loppuu, kertoo Suomen Lähetysseuran Kaakkois-Aasian työn aluepäällikkö Olli Pitkänen tunnoista koronan iskiessä maaliskuun alkupuolella.

– Mutta oli suuri ilo huomata, että kumppanimme eivät ole lannistuneet, vaan löytäneet uusia tapoja toimia. Tuntuu, että luovuus ja motivaatio ovat kasvaneet päivä päivältä. Tämä antaa toivoa ja intoa.

Thaimaan pieni luterilainen kirkko on esimerkiksi innostanut vapaaehtoisia valmistamaan suojavisiirejä terveydenhuoltohenkilökunnalle. 2500 visiiriä on jo luovutettu heidän käyttöönsä.

Kambodzhalainen kumppanijärjestö on kouluttanut sosiaalityöntekijöitä jakamaan kyliin oikeaa tietoa koronasta ja hygienian merkityksestä.

– Tämä on todella tärkeää, sillä vääriä uskomuksia ja väärää tietoa koronasta on paljon, Olli Pitkänen toteaa.

Thaimaan pohjoisosiin, jossa kirkko kasvaa vähemmistökansojen parissa, korona ei vielä ole ennättänyt laajassa mitassa.

– Mutta kun työttömäksi joutuneet nuoret palaavat sinne kotiseudulle, tartuntavaara kasvaa, Pitkänen pohtii.

Digihyppyjäkin on kirkossa yritetty tehdä. Joissakin seurakunnissa on kokeiltu jumalanpalvelusten striimausta. Pitkäsen mukaan digityöskentely ei kuitenkaan vielä ole Thaimaan kirkossa yleistä.

Osa työstä jatkuu entiseen tapaan. Esimerkiksi monille suomalaisille tuttu nuorten äitien tukipaikka Armon koti toimii normaalisti Bangkokissa. Seurakunnat toimivat valtion antamien säännösten ehdoilla ja virkavalta seuraa niiden noudattamista.

Tähän mennessä Thaimaa on säästynyt koronan leviämiseltä ihmeen hyvin. Maan 70 miljoonan väestössä koronakuolemia on alle sata ja tartuntoja alle 3000 (tilanne toukokuun alussa). Maa saa kiittää onnistumisesta tiukkoja toimenpiteitä. Thaimaahan ei pääse lentämään ulkomailta, mutta sieltä pääsee pois edelleen joillakin lentoyhtiöillä.

Thaimaassa on välttämätöntä käyttää maskia ulkona liikuttaessa. Metroon tai kauppaan ei pääse ilman maskia. Kaupoissa, kerrostaloissa ja toimistoissa tulijoilta mitataan kuume. Yöllä on ulkonaliikkumiskielto. Ihmiset noudattavat rajoituksia melko kuuliaisesti.

– Se on kevyttä kiristämistä tai hellää pakottamista. Sanotaan, että rajoituksia ei tule lisää, jos noudatatte näitä.

Bangkokissa asuva Olli Pitkänen varautuu kauppareissuihin maskin lisäksi suojahanskoin. Kotiin päästyään hän pesee kaikki vaatteensa.

Taloudellisesti korona on jo nyt Thaimaalle katastrofi. Olli Pitkäsen mukaan on arvioitu, että jopa 10 miljoonaa työpaikkaa on jo menetetty. Maassa työskentelee neljä miljoonaa siirtotyöläistä, joista valtavan moni on menettänyt työnsä. Rahalähetykset kotimaahan ovat loppuneet, ja näin korona iskee myös naapurimaiden köyhimpiin.

Kuuntele lisää Kirkko maailmalla -podcastista.