Korona herätti venäläiset auttamaan

Dikonin johtaja Viktoria Shutovan julkaisema opetusvideo koronasta levisi ympäri Venäjää ja sai yli 10 miljoonaa katsojaa.

Koronatilanne Venäjällä on huolestuttava, mutta myös hyviä asioita on tapahtunut. Lähetysseuran tukema lasten turvakoti Dikoni Viipurissa on saanut yllättävää valtakunnallista huomiota. Venäläiset ovat myös ryhtyneet tukemaan turvakotia ennennäkemättömällä tavalla.

– Tartuntoja ja kuolleita on paljon. Mutta parempaan ollaan menossa ja rajoituksia halutaan jo purkaa. Alueelliset erot ovat suuret. Isoissa kaupungeissa ja varsinkin Moskovassa tilanne on pahin, kertovat Lähetysseuran työntekijät, kirkollisen työn koordinaattori Christina Heikkilä ja hankehallinnon asiantuntija Andrey Heikkilä.

Turvakodin johtajan video sai 10 miljoonaa katsojaa

Pieniä ihmeitä on kuitenkin tapahtunut koronakevään aikana. Lähetysseuran työ syrjittyjen lasten hyväksi on tullut valokeilaan ja saanut aikaan muutosta ympäröivässä yhteisössä.

– Dikonin johtaja Viktoria Shutova on lääkäri ja töissä ensiavussa. Heti poikkeustilan alussa hän teki somekanaviinsa opetusvideon, kuinka välttää koronaviruksen tarttumista ja leviämistä. Video levisi ympäri Venäjää ja sai yli 10 miljoonaa katsojaa. Johtajaa on haastateltu televisiossa ja samalla työmme Dikonissa syrjittyjen lasten hyväksi on saanut näkyvyyttä. Dikoni on tullut koko ympäröivän yhteisön tietoisuuteen ja yksityiset ihmiset ja yritykset ovat alkaneet lahjoittaa ruokaa ja vaatteita. Venäläiset haluavat nyt ottaa itse vastuuta lapsista. Johtajalta tulee päivittäin viestejä, että taas on uusi taho tarjoamassa apua, Heikkilät kertovat.

Leipomo apuun ja kesäleirille sittenkin

– Sellainenkin iloinen asia tapahtui, että venäläinen leipomo on alkanut tuoda viikoittain leipää Dikoniin. Aiemmin suomalaismiehet toivat 15 vuoden ajan viikoittaiset leivät, mutta kun rajat sulkeutuivat, niin ei voinut enää tehdä, Andrey Heikkilä kertoo.

Lähetysseuran tukemassa hankkeessa Pietarissa on työtä vammaisten lasten ja heidän perheidensä hyväksi jatkettu, vaikka kotikäyntejä ei ole voinut tehdä normaaliin tapaan

– Lasten perheisiin on soitettu ja huolehdittu, että he saavat ruokaa ja lääkkeitä. On tosi iloinen asia, että vuoden kohokohta eli kesäleiri pystytään järjestämään tänäkin vuonna, vaikka se jouduttiin siirtämään loppukesään. Se on valtavan tärkeä lapsille ja nuorille ja ainutlaatuista Venäjällä, kertoo Christina Heikkilä.

Kirkko loikkasi YouTubeen

Lähetysseuran yhteistyökirkko Venäjällä on Inkerin luterilainen kirkko. Yhteistyöseurakunnat sijaitsevat valtaosin maaseudulla Uralin rovastikunnassa Keski-Venäjällä. Joissakin seurakunnissa toiminta on jatkunut normaalisti eikä syrjäisimmissä paikoissa koronasta edes tiedetä. Toisissa on sairastuneita ja myös kuolleita. Yhdessä seurakunnassa on ryhdytty valmistamaan kasvosuojia.
Yhteydenpito seurakuntiin on Heikkilöiden mukaan äärimmäisen tärkeää, sillä monet niistä ovat eristyksissä muusta maailmasta. Heikkilät antavat tunnustusta kirkolle.

– Kirkko on alkanut julkaista YouTubessa jumalanpalveluksia ja hartauksia sekä rippikouluopetusta. Kirkossa on huomattu, että näinkin voi toimia ja tämä on oivallinen tapa levittää sanomaa erityisesti pitkien yhteyksien maassa. Näin on myös tavoitettu paljon enemmän ihmisiä kuin tavallisesti.

Seurakunnissa on kuitenkin paljon ihmisiä, joilla ei ole älypuhelimia tai pääsyä internettiin.

– Silloin olemme kannustaneet kirkkoherroja kirjoittamaan paperikirjeitä. Tärkeintä on, ettei ihmisiä unohdeta ja he saavat tukea.

Etäopiskelu kouluissa ei onnistunut

Koronan tuomia rajoituksia on alettu Venäjän isoissa kaupungeissa vähitellen purkaa taloudellisista syistä. Venäjän 85 liittovaltiossa (federaatiossa) rajoituksista päätetään itsenäisesti. Pietarissa on maski- ja hansikaspakko kaupungilla liikuttaessa, koulut ovat kiinni tai siirtyneet jo kesälomalle, sillä etäopiskelu ei ole sujunut toiveiden mukaisesti.

– Etäopiskelu on vaikeaa, koska monissa kouluissa ja perheissä ei ole siihen kapasiteettia, esimerkiksi tietokoneita, toteaa Christina Heikkilä.

Työtovereita on ikävä

Heikkilät työskentelevät kotoaan Pedersörestä käsin. He odottavat kovasti pääsevänsä pian työmatkoille tapamaan työtovereitaan ja ystäviään Venäjällä. Mikään ei voi korvata fyysistä tapaamista halaamista, joka kuuluu venäläiseen kulttuuriin.
Nyt yhteyttä pidetään tiiviisti sähköpostin, puhelimen ja ennen kaikkea Whatsappin kautta.

– Se on helppo ja halpa kanava. Jokainen aamuni alkaa niin, että avaan Whatsappin ja siellä on pitkä lista viestejä, Andrey Heikkilä sanoo.

Sari Lehtelä

Kuuntele lisää Kirkko maailmalla -podcastista.

Haastattelu on tehty 28.5., joten podcastissa mainitut luvut tartunnoista ja kuolleista ovat muuttuneet. Maailman terveysjärjestön mukaan 12.6. 2020 mennessä Venäjällä on 502 000 tartunnan saanutta ja 6 532 kuollutta.