Päätösjuhla Whatsappin kautta – Kirkot luovat toivoa ja uusia toimintatapoja

Arja kuuntelee ja tekee muistiinpanoja, kun kyläläinen nainen puhuu. Arjan vieressä paikallinen pikkutyttö katsoo Arjaa.
Arja Koskinen vieraili vielä helmikuussa Araucan maakunnassa tapaamassa paikalliskumppaneitamme.

Suomen Lähetysseuran kumppanien työ Latinalaisessa Amerikassa on osin estynyt tiukkojen rajoitusten vuoksi, mutta luterilaiset kirkot ovat löytäneet uusia toimintamuotoja kriisin keskellä.

– Siellä missä on ollut mahdollista, toiminta on siirtynyt verkkoon. Esimerkiksi Venezuelan luterilainen kirkko järjesti virtuaalisen teologisen diplomikurssin naisille. Hieno päätösjuhla lauluineen ja puheineen järjestettiin Whatsappin kautta, kertoo aluepäällikkö Arja Koskinen.

– Pienet luterilaiset kumppanikirkkomme ovat kokoaan huomattavasti merkittävämpiä. Kriisissä niiden merkitys tulee esiin ja niihin luotetaan entistä enemmän. Kirkot pysyvät ihmisten rinnalla ja rohkaisevat: kyllä me yhdessä pääsemme tästä läpi, sanoo Koskinen.

Alkuperäiskansojen tilanne huolestuttaa

Tartunta- ja kuolinluvut ovat jyrkässä nousussa Latinalaisessa Amerikassa, jonne koronavirus on levinnyt myöhemmin kuin muualle maailmaan. Brasilia on nyt yksi maailman synkimmistä maista koronan suhteen.

Kaikissa kolmessa Lähetysseuran toimintamaassa Boliviassa, Kolumbiassa ja Venezuelassa tiukat rajoitukset tulivat voimaan heti koronaviruksen leviämisen alussa. Rajoitusten noudattamista valvotaan tiukasti, Boliviassa jopa armeijan voimin.

Arja Koskista huolestuttaa erityisesti alkuperäiskansojen tilanne, jos korona pääsee leviämään niiden alueelle. Brasiliassa ja Kolumbiassa on jo raportoitu viruksen leviämisestä hallitsemattomasti Amazonin sademetsäalueella. Bolivian luterilainen kirkko koostuu alkuperäiskansoihin kuuluvista ihmisistä, jotka asuvat Andien vuoristokylissä.

Ruoka-apua vuoristokyliin

Andeilla ei kirkon virtuaalinen toiminta ole mahdollista puuttuvien internet-yhteyksien vuoksi. Puhelinkaan ei siellä ole itsestäänselvyys.

– Kirkon vapaaehtoiset ovat kuitenkin päässeet viemään ruoka-apua joihinkin paikkoihin, ja nuoret ovat pitäneet kaupungissa tietoiskuja koronasta mahdollisuuksien mukaan, Koskinen kertoo.

Koska ulkonaliikkumiskielto on ollut Boliviassa tiukka, esimerkiksi kasvihuoneiden ja vesijärjestelmien rakentamiseen ja ylläpitoon liittyvät hanketoiminnat ovat keskeytyneet. Rajoituksiin ollaan kuitenkin suunnittelemassa lievennyksiä aluekohtaisesti, joten toivon mukaan pian päästään taas kentälle ja kyliin.

Virtuaalista koulutusta ja kasvomaskeja

Arja Koskinen antaa sopeutumisesta ja kekseliäisyydestä tunnustusta Venezuelan ja Kolumbian luterilaisille kirkoille, jotka toimivat erittäin vaativissa ympäristöissä, mutta ovat voineet hyödyntää vaihtoehtoisia toteuttamistapoja.

– Kaikki mahdolliset hanketoiminnat on muutettu Kolumbiassa virtuaaliseksi.  Tällaisia ovat muun muassa monet koulutukset ja psykososiaalinen tuki. Kummilapsille on soitettu ja vanhempia neuvottu puhelimitse. Sekä kirkon Vid Verdadera -keskuksen kuulovammaiset nuoret ja naisryhmä, että Farcin entiset naistaistelijat ovat käsityö- ja ompelimotoimissaan alkaneet tehdä kasvomaskeja.

Pojille ruokaa ja pyöräilevä pappi

Venezuela on romahtanut valtio, jossa mikään ei toimi, ja ruuasta ja lääkkeistä on valtava pula. Mutta luterilainen kirkko tuo toivoa.

– Esimerkiksi monien Lähetysseuran tukijoiden tuntemassa poikien suojakodissa on pystytty suurista haasteista huolimatta ruokkimaan pojat, ja näin varmistamaan, että he jaksavat tehdä koulutehtävänsä. Koulut ovat myös Venezuelassa siirtyneet etäopetukseen.

Luterilaisen kirkon johtaja pastori Gerardo hoitaa kirkon asioita polkupyörällä, koska bensaa ei saa mistään. Lähetysseuran ja muiden tukijoiden tarjoama ruoka-apu kanavoidaan Miamissa asuvien venezuelalaisten kirkon yhteisön kautta: sieltä lähetetään ruokapaketteja, jotka saadaan suojakotiin monimutkaisten järjestelyjen avulla.

Sari Lehtelä

Kuuntele aiheesta lisää Kirkko maailmalla -podcastista.