Lähetysseuran ripareilla puhutaan lähetystyöstä ja musisoidaan

Lähetysseuran tämän kesän rippileirit ovat onnellisesti ohi. Noin 80 nuorta sai nauttia Päiväkummun leirikeskuksen kauniista maisemista, leirin runsaasta musiikista ja aimo annoksesta lähetystyötietoutta. Ilmoittautumisaika ensi kesän leireille on jo käynnissä. Oheisesta kuvakertomuksesta pääset tutustumaan tämän kesän rippileirien tunnelmaan.

Rippikoulu on säilyttänyt suosionsa nuorten keskuudessa vuosikymmenestä toiseen. Päiväkummun rippikoululaisia 80- luvulla ja viime kesänä.

Kuva 1/11

Rippikoulu on hieno mahdollisuus pohtia elämän suuria kysymyksiä, nauttia kesästä, tutustua uusiin ihmisiin ja löytää merkitystä elämään.

Kuva 2/11

Musiikki on tärkeä osa rippileirejä. Osa nuorista on leirillä mukana bändissä, joka harjoittelee vierailupäivää ja konfirmaatiota varten. Musiikin harrastaja voi siis ottaa oman soittimensa mukaan.

Kuva 3/11

Rippileirillä solmitaan uusia ystävyyssuhteita ja yhteisöllisyys on tärkeää.

Kuva 4/11

Sanan äärellä vasemmalta takaa eteen ja oikealta edestä taakse Toivo-Olavi, Tilda, Noora-Sofia, Eino ja Mikael.

Kuva 5/11

Isosilla on tärkeä rooli rippileireillä roolimalleina, ryhmänohjaajina ja ohjelman suunnittelijoina.

Kuva 6/11

Välillä on hyvä hiljentyäkin.

Kuva 7/11

Riihikirkko on Lähetysseuran leirikeskuksen, Päiväkummun, sydän. Hupparien "Maksettu on" on peräisin Pekka Simojoen säveltämästä ja sanoittamasta Riihikirkko-hymnistä.

Kuva 8/11

Rippileiri on turvallinen paikka, jossa puhutaan nuoria askarruttavista asioista tavalla, joka ei ehkä kaikkialla muualla onnistu.

Kuva 9/11

Rippikoululeiri päättyy konfirmaatioon, joka järjestetään suurteltassa Päiväkummun pihapiirissä.

Kuva 10/11

Rippileirikesästä jää monia rakkaita muistoja, jotka toivottavasti kantavat vielä aikuisenakin.

Kuva 11/11

Kirsi Erkama aloitti Lähetysseuran uutena rippikoulun- ja nuorisotyön asiantuntijana viime huhtikuussa. Hänen aikansa on toistaiseksi kulunut kesän ja syksyn leiritoiminnan järjestelemisessä.

”Lähetysseura järjestää tavallisesti joka kesä kaksi rippileiriä. Koronan vuoksi tänä kesänä leirejä oli neljä, jotta ryhmät saatiin pienemmiksi. Pienistä flunssista selvittiin onneksi pelkällä säikähdyksellä, ja leirit sujuivat oikein hyvin. Lähetysseuran rippileireillä on tavallisesti myös ulkomailla asuvia nuoria. Koronan takia he eivät ole nyt päässeet kahteen vuoteen osallistumaan, mikä on surullista”, Kirsi kertoo.

Nuoret voivat osallistua toiminnan suunnitteluun

Rippileireillä on tärkeä merkitys Lähetysseuran työssä. Niillä joukko nuoria saa vuosittain perehtyä syvällisemmin lähetystyöhön ja maailmanlaajan kirkon työhön. Hei voivat viedä viestiä sitten eteenpäin omiin kaveripiireihinsä ja seurakuntiinsa, joissa ovat mahdollisesti mukana isoskoulutuksessa tai muussa nuorisotoiminnassa.

Rippileirien lisäksi Päiväkummussa Orivedellä on vuoden mittaan paljon myös muita leirejä eri ikäisille nuorille ja nuorille aikuisille. Leirikesän huipennus oli viime viikonloppuna vietetty Riihikirkkoleiri eli Riihis, joka kokosi noin kaksi sataa nuorta, niin tämän kesän rippikoululaisia kuin vanhempiakin nuoria. Koronaturvallisuuden takia osanottajat oli jaettu neljään alaleiriin, joiden välillä pidettiin turvavälit. Riihis on oikeastaan minifestari, jolla on mukana myös artistivieraita, kuten tällä kertaa Jaakko Löytty ja KLS-yhtye.

Riihistä oli suunnittelemassa ja toteuttamassa 60 vapaaehtoisen nuoren joukko. Nuorilla vapaehtoisilla onkin tärkeä rooli Lähetysseuran leirien ja muun nuorisotoiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa.

Vuosittain koottava nuorten musiikkiryhmä Cuminakin jäi viime kesänä toteutumatta, mutta tänä vuonna se on vielä suunnitelmissa. Ei kuitenkaan tavalliseen tapaan kesällä vaan syksyllä vkolla 42, jolloin ainakin osassa Suomea on koulujen lomaviikko.

Ensi kesän rippileireille halukkaat ehtivät ilmoittautua vielä syyskuun loppuun asti.

Kuvat Kirsi Erkama