Kiinnostaako vapaaehtoistyö ulkomailla? – Vuoden 2023 paikat haussa nyt

Suomen Lähetysseuran Felm Volunteer -paikat vuodelle 2023 ovat haettavissa 15. elokuuta mennessä. Parin koronavuoden jälkeen tehtäviä on jälleen runsaasti tarjolla useassa eri maassa.

Johanna Harjunpää vietti alkuvuoden Lähetysseuran vapaaehtoisena Kambodžassa: ”Täytyy lähteä kunnioittavalla ja nöyrällä asenteella oppimaan. Ei voi lähteä sellaisella asenteella, että minä tiedän kaiken parhaiten ja menen näyttämään, että miten hommat hoituvat.” Kuva: Mimosa Hedberg

Vapaaehtoisjaksot kestävät 2–12 kuukautta, yleisimmin kesto on 3 kuukautta, ja edellyttävät Lähde liikkeelle -koulutuksen käymistä. Jos koulutus on vielä käymättä, haku ensi syksyn Lähde liikkeelle -koulutukseenkin on parhaillaan käynnissä. Vapaaehtoiseksi voi hakeutua noin viiden vuoden ajan koulutuksen suorittamisesta.

Lähetysseura hakee yhteistyökirkkojensa ja -järjestöjensä palvelukseen eri alojen opiskelijoita ja ammattilaisia. Myös eläkeläiset ovat tervetulleita. Osa paikoista on enemmän ammattitaitoa vaativia, toiset ovat erilaisia tukitehtäviä. Tehtävät vaihtelevat vuosittain myös työalueiden tilanteiden mukaan. Alaikäraja on 20 vuotta.

Nyt tarjolla on tehtäviä 12 maassa, jotka ovat Bolivia, Etiopia, Thaimaa, Kambodža, Oman, Israel, Senegal, Hongkong, Kolumbia, Tansania, Angola ja Kypros. Tehtävät vaihtelevat erilaisista tukitehtävistä viestintään, hankehallintoon sekä koulutus- ja sosiaalialan tehtäviin, muusikolle ja it-taitajallekin olisi käyttöä.

Lisätietoa: suomenlahetysseura.fi/felmvolunteer
Vapaaehtoistyötä voi tehdä kehittyvissä maissa eettisesti

Lue ja kuuntele vapaaehtoisten kokemuksista: