Vapaaehtoiseksi Kambodžaan lähtenyt Johanna: Se oli tunteita herättävä hetki

Johanna Harjunpään vuosi alkoi uudella seikkailulla: hän lähti Lähetysseuran ilmastonmuutosvapaaehtoiseksi Kambodžaan.

Vapaaehtoinen Johanna Harjunpää seisoo Kambodzassa veneiden ja joen äärellä.
"On ollut hienoa seurata sitä, kuinka paikallisia ihmisiä kunnioittavalla otteella lähetysseuralaiset tekevät työtä", vapaaehtoisena Kambodžassa työskentelevä Johanna sanoo.

Päivätyökseen Johanna Harjunpää työskentelee kehitysjärjestöjen kattojärjestössä Fingossa oppimisen asiantuntijana. Aiemmin Johannalle on kertynyt yli 10 vuotta kokemusta kansalaisjärjestöistä Nicaraguasta asti, etenkin kouluttamisen ja ympäristökysymysten parista.

Tänä keväänä hän löysi itsensä Lähetysseuran vapaaehtoistyöstä Kambodžasta, Lähde liikkeelle -koulutuksen kautta.

”Mieleenpainuvia kokemuksia on riittänyt. Etenkin jäi mieleen vierailu Ratanakiriin, jossa paikallinen perhe esitteli meille viljelyksiään. Kävimme kävelyllä uskomattomassa kuumuudessa cashewplantaasin läpi, hiekka oli tulenpunaista, kuin unesta. He esittelivät meille, kuinka viljelyksiä on pyritty monipuolistamaan ja kehittämään”, Johanna kertoo Phnom Penhistä käsin.

Johanna työskentelee vapaaehtoisena juuri ilmastokysymysten parissa. Vapaa-ajallaan hän on aktiivinen ympäristöasioiden puolustaja. Kompostointi on naiselle sydämen asia, ja  Kambodžan pääkaupungista Phnom Penhistä Johanna löysi pikaisesti kompostin omalle parvekkeelle.

Minkälaista on ollut työskennellä muiden lähetysseuralaisten kanssa?

”On ollut hienoa seurata sitä, kuinka paikallisia ihmisiä kunnioittavalla otteella täällä tehdään työtä. Lähetysseuralaiset työskentelevät todella läheisessä yhteistyössä kambodžalaisten järjestöjen kanssa ja pyrkivät aina siihen, että paikallisten ihmisten ääni tulisi kuuluviin.”

Lähetysseuran työntekijät puhuvat paikallista khmerin kieltä, jota Johannakin on päässyt opiskelemaan. ”Se on ollut tosi hauskaa”, hän iloitsee kieliopinnoista.

Vapaaehtoinen Johanna Harjunpää juttelee maanviljelijöiden kanssa Kambodžassa.
Johanna Harjunpää työmatkalla tutustumassa maanviljelykseen kambodžalaisittain.

Ilmastonmuutos näkyy ensijoukoissa

Ilmastonmuutos on valtava haaste köyhälle Kambodžalle. Rankkasateet, tulvat ja kuivuus lisääntyvät, mikä heikentää ihmisten ruokaturvaa. Myös hyttysten välittämät taudit voivat levitä uusille alueille.

”Täällä ilmastonmuutos näkyy ensimmäisten joukossa. Vaikutukset ovat paljon voimakkaammat, eikä yhteiskunta ole varautunut hyvin näihin muutoksiin.”

Lähetysseura tukee kambodžalaisia kansalaisjärjestöjä, jotta he pystyisivät paremmin vastaamaan ilmastonmuutokseen esimerkiksi monipuolistamalla viljelijöiden ja kalastajien toimeentuloa. Ilmastovapaaehtoisen tehtäviin kuuluvat etenkin ilmastonmuutokseen keskittyvien koulutusten pitäminen näille järjestöille, mistä Johannalla on jo paljon kokemusta aikaisemman työnsä kautta.

Hän on aiemmin työskennellyt muun muassa Nicaraguassa ympäristökasvatushankkeessa, Suomessa Eettisen kaupan puolesta ry:ssä ja nykyisin Fingossa, jossa hän on pitänyt vuosien aikana lukuisia koulutuksia ja työstänyt oppimateriaaleja globaalikasvatuksesta sekä kehitysyhteistyöstä, myös ilmastosta läpileikkaavana tavoitteena.

”Olen ollut 8-vuotiaasta asti huolissani ilmastonmuutoksesta, ja seurannut ilmastokeskustelua jo 30 vuotta. Lisäksi olen kotoisin maaseudulta, joten minulla on kokemusta pienviljelyprojekteista, muun muassa puuntaimien kasvatuksesta.”

Tunteita herättävä hetki

Kambodžassa Johannalle on käynyt selväksi, miten eriarvoisessa asemassa rikkaassa pohjoisessa ja köyhemmässä etelässä ollaan ilmastonmuutoksen edessä. Eräs tilanne on jäänyt erityisesti mieleen Johannan pitämästä koulutuksesta.

”Oli tunteita herättävä hetki seisoa siinä parinkymmenen kambodžalaisen edessä ja sanoa, että ilmastonmuutos ei ole teidän syytänne, mutta kärsitte tästä eniten.”

Hänelle tuli vahva tunne siitä, että ilmasto-oikeudenmukaisuus on valtavan tärkeä seikka koko ilmastonmuutoskeskustelussa, joka keskittyy herkästi teknisiin kysymyksiin tai politiikkaan.

Ilmastonmuutoskeskustelu pyörii ylipäätänsä todella paljon länsimaalaisten ympärillä, lähtien jo sanastosta, pohtii Johanna.

”Kasvihuoneilmiöhän on meille tuttu ilmiö. Meille myös kasvihuoneet ovat konseptina tuttu. Ilmiö on siis nimetty niin, että meidän olisi esimerkiksi Suomessa helppo ymmärtää sitä. Kambodžassa taas ei kasvihuoneita käytetä, täällä on erittäin lämmin ja trooppinen ilmasto. Siksi kasvihuoneen vertauskuva on todella epäselvä ja se vaan sekoittaa ihmisiä.”

Johanna Harjunpää ison pöydän äärellä kouluttamassa.
Ilmastonmuutokseen keskittyvät koulutukset ovat tulleet Kambodžassa tarpeeseen.

Asenne ratkaisee vapaaehtoistyössä

Johannan mielestä ihan kaikkien ei kannata lähteä vapaaehtoistyöhön. Asenne ratkaisee:

”Täytyy lähteä kunnioittavalla ja nöyrällä asenteella oppimaan. Ei voi lähteä sellaisella asenteella, että minä tiedän kaiken parhaiten ja menen näyttämään, että miten hommat hoituvat.”

Kaikkiaan Johanna pitää kokemustaan todella antoisana.

”Pääsee itse oppimaan paljon ja jakamaan sitä, mitä on aikaisemmalla urallaan ja elämässään tehnyt. Onhan tämä ollut mieletön mahdollisuus päästä työskentelemään ilmastoasioiden kanssa. Se on pienestä asti ollut minulle tärkeä teema.”

Kuuntele Johanna Harjunpään podcasthaastattelu ilmastonmuutoksesta ja vapaaehtoistyöstä täältä.

***Tuettu Suomen kehitysyhteistyövaroin.***

Teksti: Mimosa Hedberg