Siirry suoraan sisältöön Siirry alapalkkiin

Omakielinen esikouluopetus valmistaa lapsia koulutielle Senegalissa

Senegalilainen Cirool, 3 v, on Meranen kylän nuorimpia esikoululaisia. Luterilaisen kirkon esikoulu mahdollistaa maaseudulla asuvalle pikkutytölle mahdollisuuden, joka on vain harvalla senegalilaislapsella. Esikouluja on hyvin vähän ja nekin kaupungeissa. Suuri osa Senegalin kouluista on köyhiä maaseutukouluja, joissa ei useinkaan ole tarjolla opiskelumateriaaleja ja opetuksen taso on heikkoa. Keskimäärin 80 prosenttia lapsista aloittaa koulun, mutta vain … Lue lisää ⟶

Outo kieli on pienen koululaisen painajainen

On suuri hetki, kun oma lapsi aloittaa koulun. Hyvä alku koulutielle on sydämen asia kehitysyhteistyökoordinaattori Anu Vasamies-Hackenbruchille. Hän toivoo, että mahdollisimman moni opettaja puhuisi kieltä, jota lapset ymmärtävät. Mitä äidinkielinen opetus tarkoittaa, Anu Vasamies-Hackenbruch? Äidinkielisessä opetuksessa lapsi tai aikuinen saa ensikosketuksen lukemiseen, kirjoittamiseen ja laskemiseen kielellä, jota hän ymmärtää parhaiten ja jota puhutaan hänen kodissaan. … Lue lisää ⟶

Kahvialueen naiset opettelevat lukemaan äidinkielellään

Keskellä Etiopian vehreää kahvialuetta istuu luokallinen naisia opiskelemassa. He oppivat rahankäyttöä ja terveystietoa omalla äidinkielellään. Moni oppii kirjoittamaan nimensä ensimmäistä kertaa. Etiopialainen Tirunesh Gizachew kertoo, ettei hän ei päässyt lapsena kouluun eikä oppinut siksi numeroita ja kellon käyttöä. – Työskentelen kahvimetsässä. Siellä aika lentää, ja koska en osannut katsoa kelloa, olin aina myöhässä, Gizachew kertoo. … Lue lisää ⟶

Äidinkielinen opetus esillä opetusalan kehitysyhteistyöseminaarissa

– Maailman väestöstä 40 prosentilla ei ole mahdollisuutta saada koulutusta omalla äidinkielellään, kertoi Lähetysseuran Latinalaisen Amerikan aluepäällikkö, kielitieteilijä Arja Koskinen Finland as a strong actor in the global learning crisis -seminaarissa 27.11. Opetushallituksen, opetusministeriön, ulkoministeriön ja Fingon järjestämä seminaari toi yhteen opetus- ja kehitysyhteistyösektorin toimijoita ja yrityksiä. Lähetysseura järjesti seminaarissa keskustelutilaisuuden äidinkielisestä opetuksesta, jota se … Lue lisää ⟶

Nenäpäivä 2019: Äidinkielellä on helpompi oppia

Nykyisin Nepalissakin suurin osa lapsista aloittaa koulun. Se jää kuitenkin monilta kesken oppimisvaikeuksien ja vanhentuneiden opetusmenetelmien takia. Näin oli ennen myös syrjäisessä Rukumin piirikunnassa sijaitsevassa Baharan peruskoulussa, jossa on runsas 140 oppilasta esikouluikäisistä 7. luokalle asti. Kun Lähetysseuran kumppanijärjestö UMN (United Mission to Nepal) aloitti työn koulussa, koulurakennus oli huonossa kunnossa ja oppimisen taso surkea. … Lue lisää ⟶

Opetus on kriisissä: ratkaisuna opiskelu omalla äidinkielellä

– Miksi maailman lapset eivät opi koulussa? kysyi uutisankkuri, juontaja Piia Pasanen Kansallisteatterin Lavaklubille kokoontuneilta koulutusasiantuntijoilta Lähetysseuran järjestämässä paneelikeskustelussa Maailma kylässä -festivaaleilla 27.5. Tuore Maailmanpankin World Development Report 2018 varoittaa oppimisen kriisistä. Sadat miljoonat lapset kasvavat ilman, että oppivat elämässä tarvittavia perustaitoja. Panelistien mukaan merkittävä syy tähän on, että 40 prosenttia lapsista käy koulua kielellä, … Lue lisää ⟶

Kahvittele Lähetysseuran teltalla Maailma kylässä -festivaaleilla ja tutustu toivon työhön

Suomen Lähetysseura on tuttuun tapaan mukana Maailma kylässä -festivaaleilla Helsingissä 26.—27.5.  Tänä vuonna Lähetysseura tekee festivaaleilla yhteistyötä kahvinpaahtaja ja teekauppias Johan & Nyströmin kanssa. Lähetysseuran teltalla voi käydä juomassa kupposen kahvia tai teetä, jotka tarjoaa Johan & Nyström. Kahvista ja teestä voi jättää vapaaehtoisen maksun, joka menee Lähetysseuran työhön kaikkein heikoimmassa asemassa olevien tukemiseksi. —Arvojamme … Lue lisää ⟶