“Meillä on oma tehtävämme”, oivalsivat koululaisten vanhemmat Nepalissa

Kolme pikkulasta tekee läksyjä lattialla. Äiti seuraa vierestä vauva sylissään.
Vanhemmat oppivat erityisesti koronapandemian aikana tukemaan lapsiaan opiskelussa. Kuva: UMN

Suurinta osaa syrjäisen Rukumin piirikunnan vanhemmista ei aiemmin huolettanut lastensa koulumenestys. Kouluttamattomina ja lukutaidottomina heiltä puuttui ymmärrys omasta roolistaan ja vastuustaan lasten koulunkäynnin tukena.

Vanhempien kädet olivat myös täynnä kotitöitä ja muita arjen askareita, jotka veivät huomion lapsista. Valtaosa vanhemmista ei ollut tietoisia lastensa asianmukaisesta hoidosta, ja alkoholin liikakäyttö loi rauhattoman ympäristön moniin koteihin.

Lähetysseuran opetushankkeen kautta koulun henkilökunnalle ja vanhemmille järjestettiin yhteistapaaminen, jossa painotettiin vanhempien tuen merkitystä. Koska hankkeella edistetään lasten äidinkielistä opiskelua, vanhemmillekin oli helpompi käydä keskustelua omalla kielellään.

Aikaisemmin osallistuminen yhteistapaamisiin oli hyvin passiivista ja suuri osa vanhemmista jätti kokonaan tulematta paikalle. Tapaamisia kuitenkin järjestettiin sinnikkäästi uudelleen, ja jo seuraavalla kerralla osallistujien määrä nousi kymmenestä 17:ään. Myöhemmin luku on jatkanut kasvua.

Vanhempien tuki korostuu korona-aikana

Tapaamisten ja niissä syntyneiden keskusteluiden myötä monet vanhemmat ovat ymmärtäneet, miten tärkeä rooli heillä on lastensa koulunkäynnin tukena.

– Aikaisemmin ajattelimme, ettei meistä olisi apua. Vanhemmuuskoulutusten avulla olemme kuitenkin oppineet tapoja, joilla voimme tukea lapsiamme heidän opinnoissa. Olen erittäin iloinen voidessani nyt olla avuksi, eräs vanhemmista, Laharpuri Budha, toteaa.

Perheiden rooli on korostunut erityisesti korona-aikana, kun koulut ovat olleet suljettuina.

– Vanhemmat ovat tukeneet lapsia kotiopetuksessa, Jana Priya peruskoulun rehtori Dasarath Budha kertoo.

Opetushanke on myös mukauttanut toimintaansa tuottamalla radion kautta lähetettäviä oppitunteja. Näin monet opiskelijat ovat voineet jatkaa kurssejaan poikkeusaikanakin.