Kahvittele Lähetysseuran teltalla Maailma kylässä -festivaaleilla ja tutustu toivon työhön

Maailman lapsista 40 prosenttia käy koulua kielellä, jota he eivät ymmärrä. Äidinkielisen opetuksen tärkeydestä keskustellaan Maailma kylässä -festivaaleilla Lähetysseuran paneelikeskustelussa.

Suomen Lähetysseura on tuttuun tapaan mukana Maailma kylässä -festivaaleilla Helsingissä 26.—27.5.  Tänä vuonna Lähetysseura tekee festivaaleilla yhteistyötä kahvinpaahtaja ja teekauppias Johan & Nyströmin kanssa. Lähetysseuran teltalla voi käydä juomassa kupposen kahvia tai teetä, jotka tarjoaa Johan & Nyström. Kahvista ja teestä voi jättää vapaaehtoisen maksun, joka menee Lähetysseuran työhön kaikkein heikoimmassa asemassa olevien tukemiseksi.

—Arvojamme yhdistää se, että toimintamme peruskulmakiviä on eettisesti ja ekologisesti valmistettu kahvi, jonka tuotantoketju on läpinäkyvä. Haluamme tehdä maailmasta paremman paikan kahvikuppi kerrallaan. Tärkeää on, että myös kahvintuottajayhteisö saa tästä reilun korvauksen, sanoo Sami Kejonen Johan & Nyströmiltä.

Lähetysseuran teltalla voi kahvittelun lomassa katsoa videoita, jotka kertovat Lähetysseuran tekemästä työstä köyhien ja syrjittyjen oikeuksien puolesta. Teltta löytyy Kaisaniemen puistosta paikalta G503.

Keskustelutilaisuus äidinkielisen opetuksen merkityksestä

Lähetysseura järjestää festivaaleilla sunnuntaina 27.5. klo 16—16.40 keskustelutilaisuuden Lapset eivät opi koulussa. Tilaisuus on Taiga-lavalla Kansallisteatterin Lavaklubilla.

Maailman lapsista 40 prosenttia käy koulua kielellä, jota he eivät ymmärrä. Yhteensä 617 miljoonalta koululaiselta puuttuu alkeellisinkin luku- ja kirjoitustaito. Opiskelu vieraalla kielellä, valtavat ryhmäkoot, ulkolukuun perustuvat opetusmenetelmät sekä opettajien heikko koulutus murentavat oppimistuloksia.  Ratkaisuja näihin ongelmiin etsivät äidinkielisen opetuksen asiantuntija Mesfin Derash Zeme Etiopiasta, kasvatustieteen tohtori Kati Keski-Mäenpää, erityisasiantuntija Sirpa Sinervä ulkoministeriöstä sekä aluepäällikkö ja filosofian tohtori Arja Koskinen Suomen Lähetysseurasta. Keskustelun juontaa Ylen uutisankkuri Piia Pasanen.

***
Kepa ry:n tuottama Maailma kylässä -festivaali on yksi Suomen suurimmista festivaaleista ja suurin järjestö-, kehitysyhteistyö- ja monikulttuurisuustapahtuma. Tapahtumaa on järjestetty vuodesta 1995.