Omakielinen esikouluopetus valmistaa lapsia koulutielle Senegalissa

Senegalin luterilainen kirkko kehittää lukutaitoa opettamalla lapsia heidän omalla äidinkielellään.
Senegalin luterilainen kirkko kehittää lukutaitoa opettamalla lapsia heidän omalla äidinkielellään – virallinen koulukieli on ranska. Lisäksi koulutetaan kyläyhteisöjä ja vanhempia lasten koulunkäynnin tärkeydestä ja lasten oikeuksista sekä parannetaan vammaisten lasten koulunkäyntimahdollisuuksia. Kuva Ruusa Gawaza

Senegalilainen Cirool, 3 v, on Meranen kylän nuorimpia esikoululaisia. Luterilaisen kirkon esikoulu mahdollistaa maaseudulla asuvalle pikkutytölle mahdollisuuden, joka on vain harvalla senegalilaislapsella. Esikouluja on hyvin vähän ja nekin kaupungeissa.

Suuri osa Senegalin kouluista on köyhiä maaseutukouluja, joissa ei useinkaan ole tarjolla opiskelumateriaaleja ja opetuksen taso on heikkoa. Keskimäärin 80 prosenttia lapsista aloittaa koulun, mutta vain hieman yli puolet saa alakoulun suoritetuksi. Vain noin puolet kansasta osaa lukea. Vanhemmat eivät myöskään tiedosta koulunkäynnin merkitystä.

Yksi este koulunkäynnille on se, että Senegalissa kouluopetus on ranskan kielellä. Suomen Lähetysseuran tuella Senegalin luterilainen kirkko tarjoaa äidinkielistä esikouluopetusta kylissä, joissa ei vastaavia palveluita ole muutoin tarjolla. Tutkimusten mukaan ihminen oppii lukemisen, kirjoittamisen ja laskemisen vain kerran elämässään, yhdellä kielellä. Sen jälkeen hän soveltaa oppimaansa muilla kielillä.

Äidinkielisten esikoulujen lisäksi Lähetysseura tukee Senegalissa vähävaraisten lasten ja nuorten koulunkäyntiä sekä nuorten naisten ammattikoulutusta. Kyläyhteisöjä ja vanhempia koulutetaan lasten koulunkäynnin tärkeydestä ja lasten oikeuksista. Myös vammaisten lasten koulunkäyntimahdollisuuksia parannetaan.

Puolustamalla vahvemmaksi – syrjäytettyjen nuorten koulutus ja henkinen tuki

Sunnuntai 5.4. vietämme palmusunnuntaita, jolloin jumalanpalveluksissa oli tarkoitus kantaa kolehti Suomen Lähetysseuralle. Kolehdin sijasta voit osallistua Suomen Lähetysseuran kautta keräykseen, joka tukee tälle sunnuntaille suunniteltua kohdetta.

Kouluttautuminen on tehokas keino taistella köyhyyttä vastaan ja ihmisoikeuksien puolesta. Osallistumalla tuet syrjäytettyjen lasten ja nuorten koulunkäyntiä ja opiskelua sekä edistät sukupuolten välistä tasa-arvoa kouluttamalla naisia ammatteihin mm. Senegalissa, Etiopiassa, Taiwanissa ja Laosissa.

Varmista työn jatkuminen edelleen. Lähetä tekstiviesti KOLEHTI10 (10 €) numeroon 16155 tai lahjoita haluamasi summa MobilePayllä numeroon 63500. Voit lahjoittaa myös verkossa osoitteessa suomenlahetysseura.fi/kolehti

Cirool, 3 v, on Meranen kylän nuorimpia eskarilaisia. Hänelläkin on oma liitutaulu ja reppu.
Ciroolillakin on oma liitutaulu ja reppu. Viereisessä luokassa äitikin saa lukutaito-opetusta ja tekee käsitöitä muiden kylän naisryhmäläisten kanssa. Kuva Ruut Lemmetyinen