Thaimaalainen Koy opiskeli teologiksi Hongkongissa

Teologisen koulutuksen vahvistaminen on yhteinen haaste kaikille Suomen Lähetysseuran yhteistyökirkoille. Lähetysseura tukee koulutusta raamattuopistoissa, seminaareissa ja yliopistoissa eri puolilla maailmaa edistäen näin kirkkojen kasvua sekä niiden työntekijöiden ja vapaaehtoisten osaamista.

Thaimaalainen nainen pinkissä teepaidassa kukkakimppy sylissään.
Thaimaalainen Teerisara Wuimae valmistui viime keväänä teologian maisteriksi Hongkongin teologisesta seminaarista. Kuva Kirsi Salmela

Yksi Lähetysseuran tukemista oppilaitoksista on Hongkongin luterilainen teologinen seminaari. Viidesosa sen noin 500 opiskelijasta tulee Hongkongin ulkopuolelta, pääosin Kaakkois-Aasiasta ja Manner-Kiinasta.

Seminaari kouluttaa pappeja ja muita seurakuntien työntekijöitä, mutta tohtoriohjelmiensa kautta myös teologisten seminaarien opettajia eri puolille Aasiaa. Sekä opettajissa että opiskelijoissa on luterilaisten lisäksi myös muiden kirkkokuntien jäseniä. Lähetysseura on lähettänyt seminaariin opettajia ja tukee eri maista tulevia opiskelijoita stipendein.

Koy palasi seminaarin opettajaksi omaan maahansa

Lähetysseuran tuella Hongkongin luterilaisessa seminaarissa opiskeli myös thaimaalainen Teerisara Wuimae, kutsumanimeltään Koy. Hän valmistui viime keväänä kahden vuoden opiskelun jälkeen teologian maisteriksi pääaineenaan Uusi testamentti. Nyt hän työskentelee ainoana päätoimisena opettajana Thaimaan luterilaisessa seminaarissa Bangkokissa.

”Opiskelu oli haastavaa, koska opiskelukielenä oli englanti ja kulttuurikin oli vieras. Asiaa helpotti se, että opiskelijayhteisö oli hyvin kansainvälinen. Lähimmät opiskelutoverini tulivat Myanmarista, Laosista, Taiwanista ja Manner-Kiinasta. Eniten minä kaipaankin opiskeluajalta juuri opiskelutovereita. Haluaisin myös mahdollisuuden oppia vielä lisää”, Koy kertoo.

Lähtiessään Hongkongiin Koy luuli käyvänsä välillä Thaimaassa ja pääsevänsä tapaamaan perhettä ja ystäviä. Koronan takia se ei ollutkaan mahdollista. Koy pysyi Hongkongissa koko kahden vuoden opiskeluajan, vaikka osan aikaa opetus tapahtuikin etänä Zoomin kautta.

Rukousaiheeksi Koy haluaa jättää oman seminaarinsa, jonka suurena haasteena hän näkee sen, että hänen tukenaan ei ole työryhmää kehittämässä ja suunnittelemassa teologista koulutusta. Opettajantyönsä ohessa Koy vierailee sunnuntaisin eri seurakuntien jumalanpalveluksissa, joissa hän saattaa esimerkiksi saarnata.

”Mielenkiintoisinta työssäni on mahdollisuus mennä kohti uutta kristillisessä kasvatuksessa yhdessä kirkon työntekijöiden ja seurakuntalaisten kanssa.”

Rymäkuva valmistuneista Hongkongin luterilaisen seminaarin opiskelijoista seminaarin pihalla suuren ristin edessä.
Vastavalmistuneet ja Hongkongin luterilaisen seminaarin henkilökunta yhteiskuvassa keväällä 2021. Kuva Harri Koskela

Loppiainen muistuttaa kirkon lähetystehtävästä

Loppiaisena 6.1. muistellaan kolmea itämaan tietäjää, jotka tähti johdatti Jeesus-lapsen luo. Näin he osoittivat, että joulun sanoma on tarkoitettu kaikelle maailmalle. Sen tähden loppiaisen sanoma muistuttaa erityisesti kirkon lähetystehtävästä.

Loppiaisen jumalanpalveluksissa kerätään kolehti seurakuntatyöhön ja teologiseen koulutukseen maailmalla Suomen Lähetysseuran kautta. Vaihtoehtoisesti voit myös osallistua Lähetysseuran kolehtikeräykseen. Teologisen koulutuksen tukeminen on yksi keskeisimpiä tapoja vahvistaa kirkkoja: niin edistetään kirkkojen omavaraisuutta ja itsekannattavuutta. Laadukas teologinen koulutus myös vahvistaa sekä kirkon työntekijöiden että jäsenten luterilaista identiteettiä.

Lue myös: