Maailman suurin luterilainen kirkko elää opiskelijoiden sitoutumisesta

Mekane Yesus -seminaarin rehtori Bruk Ayele kuvattuna ulkona punatiilisen rakennuksen edessä.
Mekane Yesus -seminaarin rehtori Bruk Ayele toivoo, että seminaari saisi kasvaa ja kehittyä, koska sillä on koko kirkon kasvussa suuri rooli.

Punatiilisten rakennusten seinillä on muistutuksia turvaväleistä ja käsihygieniasta. Kaikki luokista tulevat opiskelijat käyttävät maskeja, ja kampuksen maisemaan on ilmestynyt käsienpesupisteitä. Teologisessa seminaarissa Addis Abebassa otetaan korona tosissaan, mutta opetus jatkuu.

Lähetysseuran tukemaan seminaariin kuuluu teologisen puolen lisäksi musiikki- ja mediakoulu, joten alueen äänimattona toimii konttiin rakennetuista kopeista kantautuva musiikinopiskelijoiden kiivas harjoittelu.

Oppiaineiden yhteistyön huomaa siitä, että kun kampuksella järjestetään tapahtumia, omasta takaa järjestyvät musiikkiohjelma, valokuvaus ja striimaus internetiin.

Seminaari kuuluu Mekane Yesus -kirkolle, joka on maailman suurin luterilainen kirkko. Kirkon jäsenmäärä on noussut yli 10 miljoonan, mutta työntekijöiden koulutus laahaa perässä. Pappeja ei valmistu tarpeeksi. Siksi seminaari tarvitsee apua.

Teologian maistereiksi opiskelevat Sena Feyisa ja Mihiret Gosaye kertovat, että etenkin teologiaa opiskelevien naisten on vaikeaa löytää opinnoilleen taloudellista tukea.

”Esimerkiksi kaikki aviopuolisot eivät ymmärrä sitä, että vaimo haluaa opiskella pidemmälle kuin miehensä”, Sena sanoo.

Teologian opiskelija Sena Feyissa ja Mihiret Gosaye istuvat puutarhatuoleilla ulkona.
Sena Feyissa ja Mihiret Gosaye ovat saaneet tukea lukukausimaksuihin Lähetysseuralta ja ovat luokkansa parhaita opiskelijoita. Kun naiset ovat valmistuneet maistereiksi, heidän toivotaan jatkavan seminaarissa opettajina.

Seminaarin rehtori, teologian tohtori Bruk Ayele pitää suhdetta Lähetyseuraan tärkeänä, mutta ei pelkästään rahan takia.

”Ennen täällä oli enemmän ulkomaalaisia opettajia. Nyt se on täysin muuttunut, mutta haluan opiskelijoideni altistuvan edelleen eri maiden teologisille tulkinnoille”, Bruk sanoo.

Hänen toivettaan kuunneltiin: Seminaarin pyynnöstä Lähetysseura alkoi rahallisen tuen lisäksi lähettää Addis Abebaan teologian tohtoreita vuoden mittaiselle työkaudelle.

Bruk toivoo, että seminaari saisi kasvaa ja kehittyä, koska sillä on koko kirkon kasvussa suuri rooli.

”Nuoret kirkossamme ovat erittäin sitoutuneita. Kasvoin itse luterilaisessa perheessä, mutta kun menin yliopistolle, näin vielä enemmän intohimoa ja sitoutumista kuin kotonani. Sellainen elää opiskelijoissa edelleen”, Bruk kertoo.

Teksti ja kuvat Virve Rissanen

Helluntaina 23.5. kolehti kerätään evankelioimistyöhön ja teologiseen koulutukseen Suomen Lähetysseuran kautta. Lähetysseuran tukema teologinen koulutus raamattuopistoissa, seminaareissa ja yliopistoissa  eri puolella maailmaa tukee kirkkojen kasvua sekä vahvistaa niiden työntekijöiden ja vapaaehtoisten osaamista.

Kolehdin sijaan voi lahjoittaa Suomen Lähetysseuran kolehtikeräyksiin, joilla tuetaan kolehteihin suunniteltuja kohteita.

Lisää aiheesta:
Tansania – Miksi yksi suurimmista kirkoista tarvitsee Suomesta tukea teologiseen koulutukseen?