Ilmastotyö koskettaa koko maailmanlaajaa Kristuksen kirkkoa. Suomalaisissa seurakunnissa tapahtuvalla työllä on vaikutuksia niiden kirkkojen ja ihmisten elämään, jotka kärsivät ilmastonmuutoksen vaikutuksista.

Suomen Lähetysseura tekee työtä ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja sen vaikutuksiin sopeutumiseksi yhdessä kumppanien kanssa. Kotimaassa tarjoamme seurakuntien tueksi koulutusta, ideoita ja materiaaleja seurakuntien ilmastotyöhön.

Poimi tästä ideoita seurakuntasi ilmastotyöhön:

• Puuntaimi kehittyvässä maassa on kastelahja, joka muistuttaa yhteydestä globaaliin kirkkoon
  • Toivoa ilmassa -näytelmä tuo ilmastokysymykset lempeästi lasten ja varhaisnuorten maailmaan
  • Toivoa ilmassa -Learning Cafen avulla nuoret käsittelevät ilmastonmuutosta toiminnallisin tehtävin ja oppivat kirkon ilmastotyöstä
  • Ilmastovalintatalo auttaa herättämään keskustelua omien kulutustottumusten vaikutuksista – sopii kaikenikäisille!
  • Lähetysseuran videot avaavat näkymiä ilmastonmuutoksen vaikutuksiin kaikista köyhimmissä maissa

Voit pyytää räätälöityä koulutusta ilmastotyöstä: vierailupyynto@suomenlahetysseura.fi.

Koulutuksen tavoitteina on ymmärtää ilmastonmuutoksen vaikutukset kaikkein heikoimmassa asemassa olevien elämään, kumppanikirkkojemme elämään ja työhön ja työn valintoihin. Pohtia omien valintojemme vaikutusta ilmastoon ja ympäristöön. Nähdä toivo ilmastoahdistuksen keskellä. Kohderyhmäksi käyvät seurakuntien työntekijät, vapaaehtoiset, seurakuntalaiset, eri ikäryhmät rippikoululaisista aikuisiin sekä lukiot ja oppilaitokset.