Pyhän maan kirkon diakonia auttaa toivottomuuden keskellä – Katso tallenne webinaarista

Millaisia ajatuksia Pyhän maan kirkon piispa Sani Ibrahim Azarilla ja diakoniavastaava Rana Zeidanilla on kärjistyneestä konfliktista, kirkon palvelutehtävästä ja diakoniatyön tekemisestä? Lue artikkeli tai katso tallenne Lähetysseuran järjestämästä webinaarista.

Nainen seisoo vakavan näköisenä vaalean kivirakennuksen edessä.
Rana Zeidan vastaa Jerusalemissa ja Länsirannalla toimivan Pyhän maan kirkon diakoniatyöstä. Hän kertoo, että kirkon diakoniatyö on nyt verkostoitunut Betlehemin seudulla muiden avustustoimijoiden kanssa, jotta kriisitukea voidaan koordinoida paremmin. Kuva: Heli Vuohelainen

Pyhällä maalla toimivien kristillisten kirkkojen johtajat ovat yhdessä puhuneet rauhan puolesta ja sotaa vastaan.

”Tuomitsemme väkivallan molemmin puolin”, sanoo Jordanian ja Pyhän maan evankelis-luterilaisen kirkon piispa Sani Ibrahim Azar.

Hän muistuttaa, että Hamas kyllä koostuu palestiinalaisista, mutta se kuitenkin edustaa vain pientä osaa palestiinalaisista. Piispa pelkää, että maailma ei näe tätä eroa.

”Minua huolestuttaa se, että yhtäkkiä me palestiinalaiskristityt emme ole enää veljiä ja sisaria ympäri maailmaa eläville kristityille veljillemme ja sisarillemme vaan olemme vieraita heille”.

”Tämä saa minut huolestuneeksi kristittyjen tulevaisuudesta Pyhällä maalla.”

Keskeistä on se, miten erilaiset ihmiset elävät yhdessä

Pyhän maan kirkon työ alkoi noin 170 vuotta sitten saksalaisten ja englantilaisten lähetystyöntekijöiden kautta.

Aluksi kirkko perusti sairaalan, koulun ja orpokodin – ja edelleen tänä päivänä sekä diakoniatyö että koulutus ovat kirkon työn ytimessä.

Piispa Sani Azarin mukaan kirkon mission ydin on se, että erilaiset ihmiset elävät yhdessä ja hyväksyvät toisensa.

”Yritämme jatkaa kirkossamme ja työssämme sitä, että emme katso henkilön uskontoa tai asemaa vaan katsomme kaikkia Jumalan luomina ihmisinä, joilla on tarpeita ja jotka pyytävät tukea.”

Piispa Sani Azar pitää puhetta kirkossa.
”Vastustamme sotaa, ihmisten kärsimystä ja toisten tappamista”, sanoo Pyhän maan kirkon piispa Sani Ibrahim Azar. Alueen kirkkojen johtajat ovat yhdessä puhuneet rauhan puolesta jo pitkään. Kuva: Heli Vuohelainen

”Pahempi ajanjakso kuin korona-aika”

Pyhän maan kirkko alkoi kehittää diakoniatyötään, kun koronapandemia vei monelta elinkeinon, terveyden ja mielenterveyden.

”Syntyi ajatus, että diakoniatyö on se, mikä voi vastata ja on tarpeellinen siinä yhteiskunnassa”, muistelee Sari-Johanna Kuittilo, Lähetysseuran diakonian ja psykososiaalisen tuen asiantuntija.

Hän kertoo, että noin kolme vuotta sitten hän meni yhdessä Rana Zeidanin kanssa tapaamaan kirkon piispaa ja puhumaan diakoniatyön kehittämisestä.

”Emme ajatelleet, että tulisi vielä pahempi ajanjakso kuin korona-aika”, diakoniavastaava Zeidan sanoo nyt, kun konflikti Israelissa ja Palestiinassa on kärjistynyt äärimmilleen ja lisännyt avuntarvetta merkittävästi.

Tiukat liikkumisrajoitukset estävät Länsirannalta ja Gazasta tulevien työntekijöiden pääsyn työpaikoilleen Israelin puolelle. Turistivirratkin tyrehtyivät nopeasti Länsirannalla, kun alueen konflikti leimahti liekkeihin noin kuukausi sitten. Tällä on iso vaikutus esimerkiksi turismista elävällä Betlehemin seudulla. Monilla ei ole nyt mitään tuloja.

Diakonityöllä valtava merkitys perheille

Rana Zeidan kertoo tunteneensa toivottomuutta, kun kiihtyneen konfliktin vaikutukset alkoivat nopeasti näkyä perheiden elämässä Länsirannalla.

Zeidan kuitenkin uskoo, että diakoniatyöllä on valtava merkitys yksittäisille ihmisille ja perheille, vaikka kaikkia Pyhän maan ihmisiä ei voidakaan auttaa.

”Ainakin voimme vaikuttaa merkittävästi ja auttaa joitain ihmisiä. Uskon, että joka kerta kun työskentelemme ihmisten kanssa, muutamme heidän elämäänsä.”

Lähetysseura on myöntänyt Pyhän maan kirkon diakoniatyöhön 30 000 euron lisärahoituksen, jolla tuetaan erityisesti toimeentulonsa menettäneitä perheitä Länsirannalla.

Diakoniakeräykseen voi osallistua Mobilepay-numerolla 76664.

Katso tallenne webinaarista

Artikkeli perustuu Lähetysseuran järjestämään verkkotapahtumaan, jossa Pyhän maan kirkon piispa Sani Ibrahim Azar ja diakoniavastaava Rana Zeidan jakoivat ajatuksiaan kärjistyneestä konfliktista, kirkon palvelutehtävästä ja diakoniatyön tekemisestä. Tapahtuma järjestettiin 14.11.2023.

Teksti: Heli Vuohelainen