Piispa Jari Jolkkonen lähetti poikkeuksellisen vetoomuksen

Piispa pyytää "kaikkia hyvän tahdon ihmisiä" osallistumaan diakoniakeräykseen Jordanian ja Pyhän maan kirkon hyväksi. Espoon ja Helsingin seurakunnat ovat myöntäneet alueelle katastrofiapua.

Pita-leipää ja maustetta.

Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen lähetti keskiviikkona poikkeuksellisen vetoomuksen Lähi-idän konfliktiin liittyen:

”Vetoan kaikkiin hyvän tahdon ihmisiin, että he osallistuisivat diakoniakeräykseen hätäavun tukemiseksi ja inhimillisen hädän lievittämiseksi. Keräykseen voi osallistua järjestämällä tukitapahtumia, esimerkiksi konsertteja, myyjäisiä tai kahvi- tai ruokatilaisuuksia tai keräämällä kolehdin Lähetysseuran ja kumppanuuskirkkomme kautta sodan keskellä elävien lähimmäistemme auttamiseksi”, piispa toteaa vetoomuksessa.

Kerätty raha ohjataan Suomen Lähetysseuran kautta ainoan Lähi-idässä toimivan luterilaisen kirkon, Jordanian ja Pyhän maan luterilaisen kirkon, diakoniatyöhön. Kirkko tarjoaa perheille muun muassa ruoka-apua sekä tukea vuokriin tai sähkö-, koulu- ja sairaanhoitokuluihin.

Avun koordinointiin osallistuu Lähetysseuran työntekijä Sari-Johanna Kuittilo, joka on tehnyt työtä alueella jo 18 vuotta. Hän toimii diakonian ja psykososiaalisen tuen asiantuntijana. Jerusalemissa asuva Kuittilo tekee tällä hetkellä työtään Suomesta käsin.

Diakoniatyöllään kirkko auttaa Länsirannalle jumiin jääneitä gazalaisia työntekijöitä, jotka eivät tällä hetkellä pääse palaamaan koteihinsa. Näille työntekijöille diakoniaosasto toimittaa hätäapupaketit, jotka sisältävät ruokaa, hygieniatarvikkeita, peitot ja vaatteita.

Piispan omilta sivuilta voi lukea vetoomuksen kokonaisuudessaan. Keräykseen voi osallistua Mobilepay-numerolla 76664.

Diakoniakeräys tulee osaksi Lähetysseuran myöntämää lisärahoitusta Jordanian ja Pyhän maan kirkolle.

”Uskonnoista on tullut muuri eri ryhmien välille. Juutalaisista on tullut enemmän juutalaisia, muslimeista ja kristityistä uskonnollisempia. Uskontojen rooli on vahvistunut”, kertoo kirkon piispa Ibrahim Azar sanoo haastattelussa Helsingin Sanomissa.

Katastrofiapua seurakunnilta

Espoon ja Helsingin seurakunnat ovat kumpikin myöntäneet 20 000 euroa Israelin ja Hamasin välisestä kriisistä kärsiville siviileille. Apu menee perille Lähetysseuran katastrofiavun kautta.

Katastrofiavulla tuetaan Itä-Jerusalemissa sijaitsevaa Luterilaisen maailmanliiton sairaalaa ja Lähi-idän kirkkojen neuvoston alaisen DSPR:n antamaa humanitaarista apua.

Lähetysseura järjestää tiistaina 14. marraskuuta verkkotapahtuman, jossa Pyhän maan kirkon piispa Sani Ibrahim Azar ja diakoniajohtaja Rana Zeidan kertovat ajatuksia kirkon palvelutehtävästä sekä kriisiavun perille viemisestä.

Lahjoita katastrofirahastoon