Lähetysseuran yhteistyökumppani Betlehemissä: ”Supermarketeissa hyllyt ovat tyhjiä”

Kiihtyvä konfliktitilanne Israelin ja Hamasin välillä vaikeuttaa Lähetysseuran työtä Israelissa ja Palestiinalaisalueella. Jerusalemissa sijaitsevan Felm-keskuksen työ on keskeytynyt, ja Lähetysseura evakuoi työntekijänsä perheineen torstaina Jerusalemista.

Väkivaltaisuuksien alkaessa Lähetysseuralla oli Jerusalemissa paikalla yksi suomalainen työntekijä, joka evakuoitiin kaupungista torstaina. Kuva: Heli Vuohelainen

Lähetysseuran paikalliset – niin israelilaiset kuin palestiinalaiset – yhteistyökumppanit etsivät nyt parhaita keinoja tukea siviilejä. Pelon ja järkytyksen tunteet ovat kaikilla pinnassa.

”Olemme aivan järkyttyneitä tästä raakalaismaisesta Hamasin iskusta, ja uutisia on lähes sietämättömän vaikea katsoa”, sanoo Sarah Bernstein, joka johtaa israelilaista rauhankasvatuskeskusta Rossing Centeriä.

”Samalla olemme erittäin huolissamme viattomista uhreista Gazassa. Väkivalta ja sotilaallinen voima eivät voi koskaan olla vastaus, koska ne eivät voi tuoda sitä rauhaa, turvallisuutta ja oikeudenmukaisuutta, jota me kaikki kaipaamme – palestiinalaiset ja israelilaiset.”

Lähetysseura tukee Rossing Centerin järjestämää opettajankoulutusta, joka antaa työkaluja koululuokassa käytäviin vaikeisiin keskusteluihin esimerkiksi alueen konfliktiin liittyen. Keskus on toistaiseksi keskeyttänyt normaalit opettajankoulutukset ja tuottaa nyt opettajille materiaalia ja koulutusta siihen, miten tämänhetkistä konfliktia voi käsitellä kouluun palaavien lasten kanssa.

”Opas on jo kirjoitettu hepreaksi ja nyt sitä kirjoitetaan arabiaksi. Lisäksi tarjoamme verkkokoulutuksia opettajille”, Bernstein kertoo.

Kirkko on huolissaan lääkkeiden ja ruuan riittävyydestä Länsirannalla

”Olemme kirkkona kaikkea väkivaltaa vastaan. Olemme rauhan ja oikeudenmukaisuuden puolella”, sanoo Betlehemin seudulla asuva Lähetysseuran kumppanikirkon edustaja Rana Zeidan. Hän vastaa Jerusalemissa ja Länsirannalla toimivan Jordanian ja Pyhän maan evankelis-luterilaisen kirkon diakoniatyöstä.

Viikonloppuna alkaneilla väkivaltaisuuksilla on ollut mullistava vaikutus myös Israelin miehittämällä Länsirannalla, jossa Israel on sulkenut suurimman osan teistä ja tarkastuspisteistä. Ihmiset ja tavarat eivät pääse liikkumaan, joten ruuasta ja lääkkeistä alkaa olla pulaa.

”Supermarketeissa hyllyt ovat tyhjiä monien tärkeiden elintarvikkeiden, kuten maidon ja riisin osalta”, Zeidan kertoo.

Tiesulkujen vuoksi ihmiset eivät pääse tavalliseen tapaan Israelin puolelle töihin. Monet perheet lähestyvät nyt kirkkoa pyytäen hätäapua, erityisesti ruokaa ja lääkkeitä. Kirkko yrittää auttaa mahdollisimman monia, mutta esimerkiksi osa lääkkeistä on apteekeistakin loppu.

”Ei tämä tietenkään ole mitään Gazan humanitaariseen tilanteeseen verrattuna”, Zeidan huomauttaa.

Suomalainen työntekijä evakuoitiin Kyprokselle

Väkivaltaisuuksien alkaessa Lähetysseuralla oli Jerusalemissa paikalla yksi suomalainen työntekijä, rauhankasvatuksen asiantuntija Risto Heikkinen. Hän asuu kaupungissa vaimonsa ja 4-vuotiaan lapsensa kanssa. Koko perhe evakuoitiin torstain ja perjantain välisenä aikana lauttayhteyden kautta Kyprokselle.

”Me suomalaiset olemme etuoikeutettuja päästessämme pois väkivaltaisuuksien tieltä. Paikallisilla ei ole sitä mahdollisuutta – ja hätä on suuri. Tuntuu absurdilta puhua omasta ahdistuksesta tai stressistä, kun näkee millaista massiivista kärsimystä paikalliset ihmiset kohtaavat. Kaikilla on pelko ja huoli omasta ja läheisten turvallisuudesta”, Heikkinen sanoo.

Lähetysseuralla on Jerusalemissa kolme suomalaista työntekijää, joista kaksi oli hyökkäyksen alkaessa Suomessa. Lisäksi Jerusalemin Felm-keskuksessa työskentelee viisi paikallista palestiinalaista työntekijää, jotka asuvat Itä-Jerusalemissa eivätkä voi lähteä alueelta. Myös Itä-Jerusalemissa turvallisuustilanne on selvästi heikentynyt.

”Elämme tällä hetkellä surun ja pelon keskellä. Nämä tunteet liittyvät siihen, mitä on jo tapahtunut ja siihen, mitä tapahtuu tulevina päivinä”, sanoo Felm-keskuksen varajohtaja Sa’ed Khoury.

”Tämä on valitettavasti vaikuttanut myös siten, että Felm-keskuksen toiminnot on toistaiseksi keskeytetty. Rukoilemme, että tämä loppuisi pian.”

Lähetysseura vastaa kasvavaan humanitaariseen kriisiin

Lähetysseura on tehnyt työtä alueella jo 99 vuotta. Lähetysseura tukee esimerkiksi nuorten rauhankasvatusta ja johtajuuskoulutusta sekä paikallisen luterilaisen kirkon diakoniatyötä.

Nyt Lähetysseura kartoittaa tapoja tukea alueen yhteistyökumppaneita kasvavan humanitaarisen kriisin keskellä.

”Vetoan Suomeen ja kaikkiin muihin Euroopan unionin jäsenmaihin, että he tekisivät kaikkensa siviilien suojelemiseksi niin Israelissa kuin Palestiinassa. Humanitaarinen käytävä tarvitaan Gazaan, jotta haavoittuneet saavat hoitoa ja välttämättömiä lääkkeitä ja elintarvikkeita. Kirkolliset yhteistyökumppanimme, kuten Luterilainen maailmanliitto ja kirkkojen yhteistyöverkosto ACT-allianssi tekevät parhaillaan tarvekartoituksia, ja vastaamme humanitaariseen kriisiin heidän kauttaan”, sanoo Lähetysseuran toiminnanjohtaja Pauliina Parhiala.