Uusi elämä aids-orvolle etiopialaistytölle: ”Haluan auttaa muita, kuten minuakin on autettu”

Feleku Wodaj on syvästi kiitollinen tuesta, jota hän on saanut opiskelulleen ja elämälleen aids-orpojen tukiohjelman kautta. Tulevaisuudessa hän haluaa auttaa muita, niin kuin häntäkin on autettu. Kuva Weinishet Yemam

Feleku Wodajin äiti kuoli aidsiin, kun tyttö oli 7-vuotias.  Isä muutti muualle ja jätti Felekun ja tämän isoveljen selviytymään omillaan. Parikymppinen veli elätti itsensä ja siskonsa satunnaisilla töillä. 12-vuotiaana Feleku pääsi mukaan Suomen Lähetysseuran ja etiopialaiskirkon aids-orpolasten tukiohjelmaan. Hän aloitti silloin neljännen luokan.

– Sain aivan uuden elämän. Kukaan ei olisi huolehtinut kouluttamisestani ilman tätä tukea, Feleku purskahtaa itkuun liikutuksesta.

Nyt Feleku on 18-vuotias ja käy 10. luokkaa. Hän pärjää koulussa hyvin. Hän on innokas oppilas ja haluaa jatkaa opiskelujaan lukioon ja sitten yliopistoon. Hän haluaisi saada hyvän ammatin ja työpaikan.

– Haluan auttaa toisia ihmisiä, niin kuin minuakin on autettu.

Nykyisin Feleku asuu itsenäisesti vuokrayksiössään. Hänellä on patja ja vähäinen määrä astioita ja muita tavaroita. Hän on taitava nuori nainen, joka huolehtii ruuanlaitosta, vaatteiden pesusta, siivouksesta ja ostoksista. Tukiohjelman sosiaalityöntekijä sekä vapaaehtoiset kotikävijät käyvät säännöllisesti niin Felekun kuin kaikkien muidenkin lasten ja nuorten kodeissa. Tarvittaessa he tulevat yhdessä nuoren kanssa tekemään ostoksia ja auttavat päätösten tekemisessä.

Feleku käy säännöllisesti Woldiyan toimintakeskuksessa, jossa aids-orpojen tukiohjelmassa mukana olevat lapset ja nuoret kokoontuvat. He oppivat siellä elämässä tarvittavia taitoja ja tukevat toisiaan. Feleku on opetellut tekemään käsitöitä ja harjoitellut tietokoneen käyttöä. Myös kirjastoa hän on hyödyntänyt. Toimintakeskuksen kautta Feleku on saanut tukiopetusta amharassa ja englannissa. Muissa oppiaineissa hän on saanut apua opiskelujen ohjaajalta. Ohjaaja on järjestynyt tukiohjelman kautta.

– Toimintakeskus on monelle lapselle ja nuorelle todella rakas paikka. Siellä he saavat monipuolisen tekemisen ja oppimisen ohella myös leikkiä ja tuntea olevansa tasa-arvoisia toisten kanssa, sanoo Etiopiassa työskentelevä kummilapsityön koordinaattori Leila Pentikäinen Suomen Lähetysseurasta.

– Kaikki nuoret ovat hyvin kiitollisia tuesta, jota ovat saaneet elämälleen ja opiskelulleen. Nuoret näkevät tulevaisuuden valoisana, ja heillä on monia suunnitelmia ja haaveita elämää varten. Rukoillaan kaikkea hyvää näille nuorille, jotta heidän haaveensa saisivat toteutua, Leila Pentikäinen rohkaisee.

Aids-orpo-ohjelman lapsia ja nuoria retkellä Tosa-vuorella Dessien kaupungin ympäristössä. Mukana Leila Pentikäinen. Kuva Kari Pentikäinen

Toimintakeskuksista tukea tuhansille

Dessien, Kombolchan ja Woldiyan kaupunkien toimintakeskukset perustettiin Dessien synodin ja Suomen Lähetysseuran vuonna 2002 käynnistyneen aids-orpojen tukiohjelman tueksi.  Pohjois-Etiopiassa sijaitseva Dessien synodi on yksi Lähetysseuran yhteistyökirkon Mekane Yesus -kirkon hiippakunnista.

Keskusten tarkoituksena on tukea kokonaisvaltaisesti aids-ohjelman lasten kasvua itsenäiseen elämään. Keskuksissa he oppivat sellaisia tietoja ja taitoja, joita he eivät koulussa saa.  Keskuksissa he saavat mm. terveyskasvatusta, puutarhanhoito-oppia ja puu- ja tekstiilityöopetusta.  He tapaavat toisia lapsia ja harrastavat yhdessä. Ilman keskuksia monien vapaa-aikaa voisi kulua kadulla, jolloin syrjäytyminen uhkaisi heitä.

Toimintakeskuksissa käyvät myös lasten huoltajat ja monet muut ryhmät, kuten köyhien naisten tukiryhmät, kuurojen lasten ja nuorten ryhmät, vaikeasti vammaisten lasten tukiryhmät ja opiskelijat. Näin keskukset hyödyttävät paikallista yhteisöä monin tavoin.

Vuosien aikana toimintakeskuksista ovat hyötyneet tuhannet etiopialaiset. Esimerkiksi  vuonna 2009 perustetun Woldiyan keskuksen toiminnassa oli viime lukuvuoden aikana mukana 715 ihmistä. Heidän joukossaan on monia opiskelijoita, jotka hyödyntävät kirjastoa ja tietokoneluokkaa.

Kiitosta valtiolta

Aids-orpojen tukiohjelma on saanut Etiopian valtiolta kiitosta syrjimättömyydestä, pitkäjänteisyydestä, läpinäkyvyydestä, ruohonjuuritason seurannasta sekä tuen ulottamisesta sisaruksiin. Ohjelma ei ainoastaan lievitä köyhien perheitten ahdinkoa, vaan antaa merkittävän panoksen uuden koulutetun sukupolven luomiseksi. Yhteistyössä ovat mukana viranomaiset ja lähiympäristö. Ohjelmalla on vaikutusta myös koko paikallisen yhteisön sosiaalityön kehittymiseen.

Tällä hetkellä ohjelmassa on mukana lähes 300 lasta ja nuorta.

Ensimmäisenä adventtina 2.12. jumalanpalveluksissa kerätään kolehti lasten parissa tehtävään työhön maailmalla Suomen Lähetysseuran kautta.

Keväällä yliopistosta valmistuneet Sisaynesh Eshetu (rakennusinsinööri), Suleiman Kebede (koneinsinööri), Molla Getachew (kauppatieteet) ja Aster Hussen (matematiikka) ovat olleet aids-orpojen tukiohjelmassa alaluokilta asti. Kaikki he ovat menettäneet molemmat vanhempansa. Sisayneshin ovat kasvattaneet naapurit, Suleimanin isoäiti, Mollan vapaaehtoinen huoltaja ja Asterin hänen kumminsa. Kuva Leila Pentikäinen