Seurakuntavaalit 2018: Globaali kirkko etsii ehdokkaita seurakuntavaaleihin

Seurakuntavaaleissa valitaan luottamushenkilöt seuraavaksi neljäksi vuodeksi päättämään myös seurakunnan lähetys- ja kansainvälisen työn painotuksista. Globaalikirkko.fi-verkkosivuilla seurakuntavaaliehdokkaat voivat käydä allekirjoittamassa lupauksen toimia sen puolesta, että kokonaisvaltainen lähetystyö, kehitysyhteistyö ja evankeliumin hyvän sanoman eteenpäin vieminen niin kotimaassa kuin ulkomailla ovat erottamaton osa seurakuntien elämää myös tulevaisuudessa. Kuva Ari Vitikainen

Vielä on noin kuukausi aikaa asettua ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa. Suomen Lähetysseura ja Pipliaseura haastavat seurakuntavaalien ehdokkaita allekirjoittamaan verkossa lupauksen puhua luottamushenkilöinä globaalin kirkon ja kokonaisvaltaisen lähetystyön puolesta.

– Kirkkomme kuuluu samaan joukkoon maailman kaikkien kristittyjen kanssa. On tärkeää, että emme keskity vain omiin asioihimme vaan olemme mukana kristittyjen yhteisessä lähetystehtävässä, sanoo Lähetysseuran sidosryhmäpäällikkö Janne Keränen.

– Haluamme omalla kampanjallamme rohkaista seurakuntia kutsumaan piiriinsä avoimesti ja vieraanvaraisesti kaikkia ihmisiä, myös ulkomailta Suomeen muuttaneita, ja toimimaan ihmisten hyväksi sekä kotona että kaikkialla maailmassa.

– Seurakuntien päätöksentekijöillä on tässä asiassa paljon päätösvaltaa, sillä he linjaavat toimintaa, tavoitteita ja taloutta.

Miksi Lähetysseura ja Pipliaseura järjestävät yhdessä kampanjan?

– Molemmat järjestöt ovat seurakuntapohjaisia ja seurakunnat ovat niiden jäseniä. Kumpikin myös haluaa tukea seurakuntia niiden perustyössä. Meillä on myös yhteistä ulkomaantyötä. Järjestömme sitoutuvat kokonaisvaltaiseen lähetykseen, Keränen vastaa.

– Seurakuntavaaleissa ratkaistaan osaltaan myös kirkon lähetystyön tulevaisuus, sillä seurakunnat ovat kirkon lähetystyön tekijöitä. Toivomme, että vaikka seurakuntien tulot pienenisivät, ei tehtäisi sellaisia taloudellisia leikkauksia, joiden maksajiksi joutuvat maailman kaikkein köyhimmät ihmiset ja ne, jotka eivät ole vielä saaneet kuulla evankeliumia.

– Sama koskee avustustoimintaa. Valtio on leikannut menojaan siinä runsaasti. Me uskomme, että kirkon tehtävä on päinvastainen: seurakunnilla on varaa auttaa, emmekä me unohda maailman köyhimpiä. Se tuo kirkolle myös uskottavuutta yhteiskunnassa. Jos me annamme omastamme, elämme niin kuin opetamme.

Vuoden 2018 seurakuntavaalien ehdokasasettelu päättyy 17.9. Seurakuntavaalien äänestyspäivä on 18.11. Ennakkoäänestys järjestetään 6.-10.11.

#minunkirkkoni on #globaalikirkko

globaalikirkko.fi

Seurakuntavaalit 2018: Lähetysseura ja Pipliaseura vetoavat globaalin kirkon puolesta

”En halua seistä tumput suorina, kun kirkossa päätetään isoista asioista”