Seurakuntavaalit 2018: ”En halua seistä tumput suorina, kun kirkossa päätetään isoista asioista”

Turkulainen Saga Boberg (22) opiskelee teologiaa Joensuussa. Seurakunta on hänelle ennen kaikkea yhteisö, jossa hän kokee nähdyksi tulemista ja rakkautta. Viime vaaleissa hän toimi asiamiehenä, tällä kerta hän asettuu itse ehdolle, koska kaipaa ehdokkaaksi nuoria naisia.

– Lisäksi minulla on ikääni nähden laaja kokemus seurakunnassa ja kirkossa toimimisesta. En halua seistä tumput suorina, kun kirkossa päätetään isoista asioista.

”Kirkolla on oltava matala kynnys”

– Haluaisin puhua yhdenvertaisuuden puolesta. Kirkon on lyötävä kynnykset mataliksi ja varmistettava, että kaikenlaisilla ihmisillä on siellä turvallista olla. Tämä koskee myös tekemäämme kansainvälistä työtä. Kirkko ei ole kirkko, jos se on vain pärjääviä ja jaksavia varten.

– Olen aina ollut kiinnostunut kulttuureista ja uskonnoista. Seurakuntanuorena olin tekemisissä seurakuntamme nimikkolähettien kanssa ja kuulin heidän tarinoitaan. Myöhemmin olen ollut Lähetysseuran nuorten aikuisten toiminnassa, jossa olen saanut paljon uusia ajatuksia lähetystyöstä. Kansainvälisesti suuntautuneessa ystäväpiirissäni kuulen tarinoita niin Inkerin kirkosta, Tansaniasta kuin ekumeenisista ympyröistäkin. Myös kulttuuriantropologian opiskelu sivuaineena on tuonut oman näkökulmansa.

– Miksi emme jakaisi yltäkylläisyydestämme? Jos jossain, niin Suomen kirkossa on varaa auttaa. Kun Jumalan luoma ihminen kärsii, oli hän sitten Pihtiputaalla tai Mwanzassa, on meidän juostava hänen luokseen.

Globaalia kirkkoa rakentamassa

Suomen Lähetysseura ja Pipliaseura haastavat yhteisellä kampanjallaan seurakuntavaalien ehdokkaita allekirjoittamaan verkossa lupauksen puhua luottamushenkilöinä globaalin kirkon ja kokonaisvaltaisen lähetystyön puolesta. Vaalit pidetään 18. marraskuuta. Lue lisää globaalikirkko.fi

Lähetysseura ja Pipliaseura vetoavat globaalin kirkon puolesta

#minunkirkkoni on #globaalikirkko