Seurakuntavaalit 2018: ”Seurakunnan kuuluu auttaa hädänalaisia sekä sielun että ruumiin tarpeissa”

Helsinkiläinen Leena Saastamoinen (46) on ehdolla syksyn seurakuntavaaleissa. Ammatikseen lääkkeiden käyttöä ja kustannuksia tutkivalle kahden teinin äidille tärkeintä seurakunnassa on messu ja ehtoollinen.

– Asetun ehdokkaaksi, koska haluan kantaa korteni kekoon seurakunnan toiminnassa. En osaa laulaa tai puhua, mutta olen hyvä suunnittelemaan ja tunnen hyvin seurakunnan toimintaa. Toivoisin voivani vaikuttaa siihen, että seurakunnassa julistettaisiin rohkeasti ja niin, että nykyajan ihminen ymmärtäisi, mistä kristinuskossa on kyse.

”Aina on jokin viritys päällä”

Lähetystyötä Leena pitää seurakunnan elinehtona ja itsestään selvänä perustehtävänä.

– Seurakunnan kuuluu viedä ilosanomaa tarvitseville ja auttaa hädänalaisia sekä sielun että ruumiin tarpeissa. Meillä on täällä Suomessa nyt asiat tosi hyvin. Aineellista jaettavaa riittää.

– Emme juuri matkustelleet, kun olin lapsi, mutta isälläni oli tapana kutsua meille kylään kaikki ulkomaalaiset, joihin hän tutustui. Kansainvälisyys oli siten osa lapsuuttani. Lähetystyöstäkin kuulin jo silloin, mutta aktiivinen lähetyskannattaja minusta tuli vasta opiskeluaikana, kun saimme ensimmäisen oman lähetyskohteen raamattupiirillemme, Viiden tuulen majatalon Taiwanista.

– Sen jälkeen olen esimerkiksi järjestänyt Lähtökuoppa-lähetysleirejä, ollut esikoulutusharjoittelussa Namibiassa, yhteyshenkilönä Ylen Hyvä -keräyksessä, lähetystyön johtokunnan puheenjohtajana Kuopion Männistössä ja Sortavala-ystävyysseurakuntaryhmässä Huopalahden rovastikunnassa. Aina on jokin viritys päällä.

Globaalia kirkkoa rakentamassa

Suomen Lähetysseura ja Pipliaseura haastavat yhteisellä kampanjallaan seurakuntavaalien ehdokkaita allekirjoittamaan verkossa lupauksen puhua luottamushenkilöinä globaalin kirkon ja kokonaisvaltaisen lähetystyön puolesta. Vaalit pidetään 18. marraskuuta. Lue lisää globaalikirkko.fi

Lähetysseura ja Pipliaseura vetoavat globaalin kirkon puolesta

#minunkirkkoni on #globaalikirkko