Olli Pitkänen lähti Joensuusta – päätyi maailman kriisipesäkkeisiin

Lumi ja savanni -kirjan kirjoittaja Olli Pitkänen on tehnyt kehitysyhteistyötä, lähetystyötä ja humanitaarista työtä vaikeissa oloissa ympäri maailmaa. Työ on vienyt hänet 50 eri maahan.

Keski-ikäinen mies seisoo puku päällä vehmaan pensaan vieressä.
"Toivon, että Suomessa on paljon lunta ja lumihiutaleita. Odotan leppoisaa oloa ja ystävien tapaamista", pohti Olli Pitkänen Bangkokissa ennen matkaansa jouluksi kotimaahan. Espoon Kivenlahdessa asuva Olli aikoo on innoissaan metrosta ja aikoo ajella sillä lähiaikoina. Kuva Anna Peltonen

Lähetysseuran työntekijä Olli Pitkänen, 62, syntyi Onttolassa Kontiolahdella, mutta muutti jo lapsena perheensä kanssa Joensuuhun. Hän on humanitaarisen työn konkari, joka on työskennellyt lähes jokaisella mantereella ja nähnyt vuosikymmenten aikana paljon. Alkuperäiseltä ammatiltaan hän on rakennusmestari.

Nyt hän on kirjoittanut kokemuksistaan kirjan: Lumi ja savanni – kuiskauksia maailman kujilta (Suomen Lähetysseura 2022). Se on kuin yhteenveto tai parhaiden tarinoiden kokoelma Pitkäsen kokemuksista vuosien varrella niin pakolaisleireillä, savimajoissa kuin Nelson Mandelan kanssa Sowetossa.

Pitkä ura maailman eri kriisipesäkkeissä on näyttänyt Olli Pitkäselle elämän epäoikeudenmukaisuuden ja raakuuden, sen, miten heikompi usein häviää. Mutta aina on löytynyt myös iloa, sitkeyttä ja toivo paremmasta huomisesta. Pitkänen toteaakin, että elämällä on ollut erikoinen tapa viedä häntä mukanaan.

Lähde mukaan löytämään uutta

Pakolaisuus on kirjassa isossa roolissa, ja siksi evakkoäidin tarina kulkee mukana vuodesta 1939 alkaen. Evakon lapsena Pitkänen peilaa maailmalla näkemäänsä sukunsa kokemuksiin. Monet pakolaisten jälkeläiset kantavat mukanaan traumaa, ja hän miettii usein, kuinka paljon evakkojen lapset kantavat samaa, vaikka he eivät ehkä tiedosta sitä.

”Toivon, että lukijana lähdet mukaani löytämään jotain uutta. Ja ennen kaikkea oppimaan pois vahvoista stereotypioista, joita meille kaikille on kertynyt valtavat määrät”, Pitkänen kertoo kirjansa alkulehdillä.

Teologian maisteri, kartoittaja ja rakennusmestari Olli Pitkänen on toiminut Fida Internationalin, Kirkon Ulkomaanavun, Suomen NMKY:n, Finnroadin ja Suomen Lähetysseuran palveluksessa eri maanosissa yhteensä yli kolmenkymmenen vuoden ajan. Hän on tehnyt lähetys-, kehitysyhteistyö- ja humanitaarista työtä haastavissa tehtävissä ja toiminut asiantuntijatehtävissä. Lähetysseurassa Olli aloitti vuonna 2018. Hän toimii Lähetysseuran aluejohtajana Etelä- ja Kaakkois-Aasiassa.

Lumi ja savanni -kirjan voi ostaa Suomen Lähetysseuran verkkokauppa Basaarista(32 euroa) sekä hyvin varustetuissa kirjakaupoissa.