Luonnonmukainen hyönteismyrkky torjuu uusia hyönteisiä Nepalissa

Kalpana Pariyar
Yhteisöryhmässä Kalpana Pariyar on saanut itseluottamusta ja oppinut valmistamaan luonnonmukaista hyönteismyrkkyä. Kuva: Mimosa Hedberg

Ilmastonmuutos koettelee nepalilaisia kyläyhteisöjä. Kuivuudesta kärsitään enemmän, ja uudet hyönteislajit valtaavat lämpenemisen seurauksena alaa.

Kalpana Pariyar, 43, asuu Jagiri Gaun kylässä Nepalissa, Dhadingin piirikunnassa. Kylän asukkaat ovat daliteja eli alakastisia. Dalitit ovat nepalilaisessa kastihierarkiassa aivan pahnanpohjimmaisia, ja siksi usein hyvin syrjittyjä.

Pariyarin perhe viljelee maata elääkseen. He kasvattavat perunoita, sipulia, hirssiä ja sinapinsiemeniä. Haasteita synnyttää kuitenkin kylän vesiongelma: kylä kärsii niin suuresta veden puutteesta, että vain harva pystyy viljelemään.

Pariyar liittyi vuonna 2014 perustettuun yhteisöryhmään, jota ylläpitää paikallinen Sahas-järjestö Suomen Lähetysseuran avulla. Tuen ansiosta kylään on rakennettu uusi vesijärjestelmä, joka helpottaa juomaveden saantia.

Koulutusta käytännön taitoihin ja tasa-arvoon

Pariyar on havainnut vedenpuutteen ohella myös muita ilmastonmuutoksen aiheuttamia ongelmia.

– Alueella on nyt uusia hyönteisiä, jotka tuhoavat viljelmiä. Niitä varten olemme koulutuksissa oppineet valmistamaan luonnonmukaisia hyönteismyrkkyjä, Pariyar sanoo.

Hän kertoo, että kotivalmisteiseen, mutta toimivaan hyönteismyrkkyyn laitetaan muun muassa puhvelin virtsaa, yrttejä, chiliä ja sitruunaa.

Ryhmässä kyläläiset ovat oppineet säästämään, ja uusien tulojen ansiosta köyhän kylän toimeentuloa on voitu kohentaa hankkimalla esimerkiksi vuohia. Kalpana Pariyar kertoo saaneensa dalit-ryhmän kautta myös maanviljelykseen liittyvää koulutusta.

– Olen kiitollinen koulutuksesta ja uudesta vesijärjestelmästä. Ennen jouduimme hakemaan juomavettä kaukaa joelta, Pariyar sanoo.

Hän kertoo myös, kuinka ryhmä on parantanut naisten asemaa yhteisössä. Nyt heillä on enemmän itseluottamusta.

– Oma mieheni auttaa nykyisin minua ruoanlaitossa, Pariyar kertoo ylpeänä.

Teksti ja kuva: Mimosa Hedberg, viestinnän asiantuntija Lähetysseuran Nepalin toimistossa.

Lahjoita ympäristökoulutusta Nepaliin

Tasaus-kampanjalla tuetaan ilmasto- ja ympäristötyötä maailmalla Ympäristöpankin kautta! Tuki ohjataan muun muassa ympäristökoulutusten järjestämiseen Nepalissa.
Lue lisää Tasauksesta
Tutustu Ympäristöpankin toimintaan