Lähetysseuralta 150 000 euroa siviilien auttamiseen Israel-Palestiina-kriisissä

Hamasin terrori-isku ja Israelin vastahyökkäys ovat johtaneet siihen, että Gazassa on käsillä valtava humanitaarinen kriisi. Myös Länsirannalla on pulaa peruselintarvikkeista ja lääkkeistä. Lähetysseura myöntää katastrofirahastostaan 75 000 euroa paikallisen sairaalan tukemiseen ja 75 000 euroa hädässä olevien siviilien auttamiseen.

Kuvassa on lapsi sairaalavuoteessa. Kuvassa näkyy myös veriletkuja.
Luterilaisen maailmanliiton omistama Augusta Victoria -sairaala on erikoistunut muun muassa syöpä- ja munuaistautipotilaiden hoitoon. Kuva: LWF/Albin Hillert

Lähetysseura tukee Itä-Jerusalemissa sijaitsevan Augusta Victoria -sairaalan toimintaa 75 000 eurolla. Luterilaisen maailmanliiton omistama sairaala on erikoistunut muun muassa syöpä- ja munuaistautipotilaiden hoitoon.

”Sairaalan vakavasti sairaat potilaat tulevat Länsirannalta ja Gazasta, ja kiihtynyt konfliktitilanne on tehnyt potilaiden ja henkilökunnan liikkumisesta erittäin haastavaa ja vaarallista, osin mahdotonta. Potilaita ja heidän perheenjäseniään on jäänyt sairaalaan jumiin taisteluiden alettua”, kertoo Lähetysseuran humanitaarisen avun asiantuntija Eija Alajarva.

”Myös osa henkilökunnasta on joutunut majoittumaan sairaalaan hoitotyön turvaamiseksi, sillä he eivät pysty kulkemaan kodin ja sairaalan välillä tiukentuneiden liikkumisrajoitusten vuoksi.”

Lähetysseuran tuella majoitetaan potilaita ja heidän perheenjäseniään, tuetaan potilaiden ja henkilökunnan ruokahuoltoa ja jaetaan esimerkiksi hygienia- ja kuukautistarvikkeita. Sairaala vahvistaa tuella myös lääkevarastojaan ja varautuu hoitamaan taisteluissa haavoittuneita ihmisiä.

Yläilmoista kuvattuna maisemaa Itä-Jerusalemista. Keskellä kuvaa on linnamainen vanha sairaalarakennus.
Augusta Victoria -sairaala sijaitsee Öljymäellä Itä-Jerusalemissa. Kuva: LWF

Tukea ruokaan, lääkkeisiin ja muihin perustarpeisiin

Lisäksi Lähetysseura tukee 75 000 eurolla kirkkojen yhteistyöverkosto ACT-allianssin toimijoita, jotta nämä voivat vastata siviilien kasvavaan hätään Länsirannalla ja Gazassa. Tuki suunnataan muun muassa ruokaan, puhtaaseen veteen, lääkkeisiin, terveyspalveluihin ja psykososiaaliseen tukeen.

”Tuki suunnataan tarpeista riippuen Lähetysseuran pitkäaikaisille ja luotettaville yhteistyökumppaneille, Luterilaiselle maailmanliitolle, Jordanian ja Pyhän maan evankelis-luterilaiselle kirkolle ja Lähi-idän kirkkojen neuvostolle”, Eija Alajarva kertoo.

Lähetysseura on tehnyt työtä Israelissa ja Palestiinalaisalueella jo 99 vuotta. Lähetysseura tukee esimerkiksi nuorten rauhankasvatusta ja johtajuuskoulutusta sekä paikallisen luterilaisen kirkon diakoniatyötä.

Lue lisää Lähetysseuran yhteistyökumppanien tilanteesta Israelissa ja Länsirannalla.

Lahjoita katastrofirahastoon

Lähetysseuran katastrofirahastoon voi lahjoittaa MobilePayllä numeroon 17550 tai tekstiviestillä: lähetä viesti AUTA20 (20 €) tai AUTA10 (10 €) numeroon 16155. Tarkemmat ohjeet lahjoittamiseen Lähetysseuran verkkosivuilla.