Tao on ”taakse jätetty lapsi”

Hammaslääkäri Wang Zheng kertoo hammashygieniasta syrjäkoulujen lapsille. Lapsille jaettiin uudet hammasharjat ja harjaamista harjoiteltiin hammasproteesin kanssa.
Kuva on Hengyangin kaupunkia ympäröivän maaseudun kyläkoululta, jossa opiskelee yli 90 lasta. Hunanin maakunnassa taakse jätettyjä lapsia on lähes 200 000. Kuva Ilse Paakkinen

Kiinalainen Tao-poika, 8, asuu isoäitinsä kanssa, koska vanhemmat ovat lähteneet muualle ansaitsemaan elantoa. Isoäiti on sairastanut jo useita vuosia rintasyöpää. Taon haasteina ovat isoäidin sairauden ja kaukana olevien vanhempien lisäksi puhe- ja oppimisvaikeudet.

Kiinan maaseutu ei pysty tarjoamaan kaikille riittävää toimeentuloa, joten monet vanhemmat lähtevät kaupunkeihin ja kasvukeskuksiin työn ja paremman elämän toivossa. Maaseudulta kaupunkiin muuttaneiden on kuitenkin vaikea saada sinne asumisoikeutta, mikä takaisi heille ja perheelle oikeuden julkisiin palveluihin, kuten terveydenhuoltoon ja lasten kouluopetukseen. Tästä syystä vanhemmat yleensä jättävät lapsensa maaseudulle isovanhempien ja muiden sukulaisten hoidettaviksi. Näitä lapsia kutsutaan taakse jätetyiksi lapsiksi.

Hunanin maakunnassa taakse jätettyjä lapsia arvioidaan olevan lähes 200 000. Paikallisen kirkon diakoniajärjestö, Rende Care Center, auttaa yhdessä Lähetysseuran yhteistyöjärjestö Amity Foundationin kanssa sekä maaseudun taakse jätettyjä lapsia että kaupungin haavoittuvia lapsiryhmiä. Järjestön johtaja Christopher Zhao kertoo, että kristillinen lähimmäisenrakkaus motivoi auttamaan. Lasten ilo ja parantunut elämäntilanne on paras palkinto.

Yllä olevassa kuvassa hammaslääkäri Wang Zheng kertoo hammashygieniasta syrjäkoulujen lapsille. Lapsille jaettiin uudet hammasharjat ja harjaamista harjoiteltiin hammasproteesin kanssa. Hammashoito- ja musiikkiopetuksen lisäksi lapsille on järjestetty kesäleiri. Kesän ohjelma koostui niin paloturvallisuusopetuksesta kuin tunteiden hallinnan ohjauksesta.

Köyhällä maaseudulla on pulaa myös opettajista. Monet maaseutukoulujen opettajat opettavat vanhoilla, auktoriteettia korostavilla metodeilla. Lasten kehitystä tai ikään kuuluvia tarpeita ei välttämättä tunneta. Suomen Lähetysseuran tuella lapsille järjestetään kesäleirejä ja opetusta, joka vastaa lasten tarpeita ja osallistaa lapsia. Lapsille, opettajille ja lasten huoltajille järjestetään myös lastensuojelukoulutusta.

Pääsiäissunnuntaina 4.4. jumalanpalveluksissa kerätään kolehti Suomen Lähetysseuralle haavoittuvassa asemassa olevien lasten ja nuorten hyväksi tehtävään työhön.

Kolehdin sijasta voi osallistua myös Lähetysseuran kolehtikeräykseen.

Hengnanin kunnassa sijaitsevan peruskoulun 46 taakse jätettyä lasta saivat lastenpäivän kunniaksi uudet koulureput sekä askarteluvälineitä.
Kesäkuun 4. päivä Kiinassa vietettiin lasten päivää. Sen kunniaksi Hengnanin kunnassa sijaitsevan peruskoulun 46 taakse jätettyä lasta sai uudet koulureput sekä askarteluvälineitä. Kuva Amity Foundation.