#YHDESSÄ2021-virtuaalitorstaissa etsitään avaimia kuuntelevaan vuoropuheluun – mistä viha kasvaa 2020-luvun puheeseen?

Virtuaalitorstain banneri

Torstaina 20.5. pidettävässä verkkotapahtumassa ulkoministeri Pekka Haavisto etsii Espoon hiippakunnan piispa Kaisamari Hintikan kanssa avaimia ihmisten keskinäiseen vuorovaikutukseen. Kirkkopäivien, Lähetysjuhlien ja Oulun seurakuntayhtymän maksuttoman verkkotapahtuman muissa keskusteluissa aiheina ovat muun muassa vihapuhe ja tulevaisuudentoivo nuorille.

#YHDESSÄ2021-virtuaalitorstain iltapäiväosuuden klo 13-15 juontaa viestintäyrittäjä, tietokirjailija Unna Lehtipuu. Musiikista vastaa Marzi Nyman.

Muutenkin kuin kännissä ja läpällä – mistä viha kasvaa puheeseen?

Iltapäivän ensimmäinen keskustelu pureutuu nykyajan ikävään ilmiöön, vihapuheeseen.

”Sananvapaudella oikeutetaan huonoa keskustelukulttuuria. Mutta mikä on meidän jokaisen vastuu asiassa ja mistä viha kasvaa puheeseen”, pohtii keskustelun vetäjä, ohjelmapäällikkö Kimmo Saares Kirkon viestinnästä.

Saareksen luotsaamassa kokonaisuudessa ovat keskustelemassa psykiatrisen vankisairaalan vastaava ylilääkäri Hannu Lauerma, sisäministeriön kehittämispäällikkö Tarja Mankkinen ja Jussi-palkittu näyttelijä Chike Ohanwe.

Sanat rauhaa rakentamassa – vuoropuhelu ja kuuntelu avaimina rauhaan

Ulkoministeri Pekka Haavisto ja Espoon hiippakunnan piispa Kaisamari Hintikka etsivät Suomen Lähetysseuran viestintäjohtaja Laura Häklin vetämässä osuudessa vuoropuhelua ja kuuntelua avaimiksi maailmanlaajuisiin rauhanprosesseihin.

Niin Myanmarissa kuin muissakin konflikteissa rauhantyön keskiössä on se, miten ihmiset kokevat tulevansa kuulluksi ja ymmärretyiksi. Miten luodaan luottamusta osapuolten välille?

Tulevaisuuden toivoa nuorille

Iltapäiväosuuden päättää vakava huoli monen nuoren näköalattomuudesta, jota korona-aika rajoitteineen on vahvistanut.

”Nuorten osalta koronatilanne on verrattavissa 1990-luvun lamaan. Nuorten kokemus voi kuitenkin olla lamavuosia voimakkaampi, sillä mahdollisuutta sosiaalisiin kontakteihin on rajattu. Näköalattomuus voi johtaa välinpitämättömyyteen. Nuorille toivo tulevasta olisi elinehto”, sanoo keskustelun vetäjä Unna Lehtipuu.

Lehtipuun vieraana kolmannessa keskustelussa on kirkon alan lehtori, pastori Helena Kauppila.

Keskusteluhuoneissa pääsee purkamaan tuntoja

#YHDESSÄ2021-virtuaalitorstain päiväohjelman viralliset jatkot ovat heti tapahtuman jälkeen kolmessa keskusteluhuoneessa, joissa pääsee vaihtamaan ajatuksia päivän aiheista. Jokaiseen keskusteluhuoneeseen mahtuu mukaan 25 henkilöä. Huoneisiin ei ole ennakkoilmoittautumisia. Huoneet avautuvat klo 15 ja keskustelu alkaa 15.05 kestäen puoli tuntia.

#YHDESSÄ2021-virtuaalitorstain iltaosuudessa klo 18-19.30 pohditaan hengellisyyden muuttuneita muotoja ja nykyajan lähetystyötä. Iltatilaisuuden juontaa Oulun kaupungin viestintäjohtaja Mikko Salmi.

Minun vaiko meidän usko?

Hengellisyys muuttaa muotoaan, hiljaisuuden eri muodot ja pyhiinvaellukset ovat arvossaan.

Studiossa Mikko Salmen vieraana dosentti, tutkija Jyri Komulainen ja toiminnanjohtaja, pastori Kati Pirttimaa keskustelevat siitä, miten sisäinen hengellinen kokemus ja uskonyhteisö ovat vuorovaikutuksessa ja miten ihminen kuulee itseään. Ohjelmassa palataan myös aiemmin päivällä avatun Oulujoen pyhiinvaellusreitin avajaistunnelmiin.

Keskustelevaa lähetystyötä

2000-luvun lähetystyön ytimessä on kumppanuus, joka toteutuu yhteistyössä tiiviisti yhdessä keskustellen. Mitä uutta, näkökulmiamme ja ymmärrystämme ravistelevaa voimme saada maailmalta ajatteluumme? Toimittaja Salla Rannan vieraina Viisi kuvaa maailmalta -keskustelussa ovat toiminnanjohtaja Rolf Steffansson sekä lastenoikeuksien ja lastensuojelun asiantuntija Anni Takko Suomen Lähetysseurasta.

Iltaohjelman musiikista vastaa oululainen lauluryhmä Puls Divina, johon kuuluvat Aino Puutio, Jaakko Rahko, Hanna Vapaavuori ja Joonas Vapaavuori. Keskustelut lähetetään suorana lähetyksenä Helsingistä.

Muista ilmoittautua ilmaiseen tapahtumaan!

Tilaisuus on maksuton, ja toteutetaan Liveto.fi-verkkoalustalla. Muistathan ilmoittautua tapahtumaan osoitteessa https://events.liveto.io/events/kirkkopaivat-ja-lahetysjuhlat-yhdessa2021-virtuaalitorstai

Kirjautua kannattaa hyvissä ajoin ennen ohjelmien alkua ja tutustua ennakkoon tuotettuihin sisältöihin. Ohjelmien seuraamisen lisäksi voi keskustella chatissa. Tapahtuma-alusta aukeaa keskiviikkona 19.5. klo 15.

Radio Deiltä etukäteisohjelmaa 17.5. alkaen

#YHDESSÄ2021-virtuaalitorstain rinnakkaismediana toimii Radio Dei, joka tuottaa etukäteisohjelmaa 17.-19.5. Radio Dei virittää katseet ja taajuudet kohti tapahtumaa 17.5. Herätys!-aamulähetyksessä. Aalloilla-iltapäivälähetyksessä kurkistetaan kulissien taakse tapahtumaviikolla maanantaista keskiviikkoon.

Tapahtuman jälkilöylyt heitetään perjantaiaamuna 21.5., kun kommentaattorit pureskelevat tapahtuman annin ja sulattelevat somekeskustelua Radio Dein Jälki-istunnossa.

Oulujoen pyhiinvaellusreitin avajaistilaisuus käynnistää päivän

#YHDESSÄ2021-virtuaalitorstaissa on mahdollista osallistua verkon välityksellä Oulujoen pyhiinvaellusreitin avajaistilaisuuteen klo 12 alkaen. Tilaisuus lähetetään Oulun tuomiokirkosta. Tilaisuuden juontaa tuomiorovasti Satu Saarinen. Piispa Jukka Keskitalo ja Oulun ortodoksisen seurakunnan kirkkoherra Marko Patronen siunaavat reitin ja siellä vaeltavat kulkijat. Yhtymäjohtaja Pekka Asikainen kertoo reitin kohteista eli kuudesta kirkosta ja lähtee itse vaellukselle. Tilaisuuden aikana seurakuntanuoret välittävät kuvamateriaalia reitin varrelta.

#YHDESSÄ2021-virtuaalitorstain toteuttaa Kirkkopalvelut ry, Suomen Lähetysseura, Oulun seurakuntayhtymä, Oulun kaupunki ja Kirkon viestintä.