Tuhat toivon tarinaa – Aapo Tähkäpää teki laulun Lähetysseuran juhlavuoden kunniaksi

Jyväskylän Lähetysjuhlilla julkistettiin myös Kaskinen-Simojoki-apurahan saajat, joita on kaikkiaan kuusi. Suurimman summan sai jyväskyläläinen Aapo Tähkäpää. Kuva Marjatta Kosonen

Jyväskyläläinen musiikkitieteen opiskelija, muusikko Aapo Tähkäpää (22) sävelsi ja sanoitti Tuhat toivon tarinaa -laulun. Se on Lähetysseuran 160-vuotisjuhlavuoden tunnuslaulu, joka lauletaan ensimmäisen kerran Lähetysjuhlilla Jyväskylässä.

– Omasta mielestäni laulu on mukaansa tempaava, rohkaiseva, iloinen ja toivottavasti vähän säväyttäväkin biisi maailman parhaasta sanomasta, Aapo kertoo.

– Etsin lauluuni Mitä Jeesus tekisi -näkökulmaa. Hän teki monia ihmetekoja ja pelasti heikkoja, köyhiä ja sairaita. Isoon toivoon ei tarvita kuin pieniä tekoja ja Jeesuksesta mallin ottamista.

”Kaikki irti juhlista”

Tavoitteena oli tehdä yhteislaulu, joka jää hyvin mieleen ja jonka oppii kohtalaisen helposti. Tuhat toivon tarinaa -laulu lauletaan yhdessä muun muassa Lähetysjuhlien avajaisissa ja juhlamessussa.

Lähetysjuhlat ovat 17.–19. toukokuuta Jyväskylässä yhdessä Kirkkopäivien kanssa. Aapo osallistuu juhlilla neljän ohjelman järjestämiseen.

Tutustu: Tuhat toivon tarinaa -laulu