Tuhansilla suomalaisvauvoilla on oma puu Tansaniassa tai Nepalissa

Kolme vuotta sitten  Alavuden kirkkoherra Jussi Peräaho sai idean: Mitä jos jokainen seurakunnassa kastettu lapsi saisi kastetodistuksen välissä kastepuukortin, jossa kerrotaan, että seurakunta on hänen kasteensa kunniaksi hankkinut puuntaimen, joka istutetaan Tansaniaan.

Puiden istuttamisella ja ympäristökoulutuksella halutaan turvata niin luomakunnan kuin tulevien sukupolvien elinmahdollisuuksia. Kuva Virve Rissanen

Jo runsas 30 seurakuntaa on seurannut Alavuden esimerkkiä, ja yli 4 500 lasta on saanut kastepuukortin.

”Mahtavaa kuulla, että noin moni seurakunta on lähtenyt mukaan. Tulee mieleen, että pienetkin ideat kannattaa sanoa ääneen, jos ne voivat kasvaa tällä tavalla”, Jussi Peräaho iloitsee.

”Kastepuukortteja on ollut todella kiva antaa. Ne on otettu hyvin vastaan, ja lapsen syntyessä on ollut luontevaa puhua samalla ympäristöasioista ja siitä, millaisen tulevaisuuden luomme lapsillemme.”

Alavuden seurakunnassa kastepuukortteja jaetaan edelleen noin sata vuodessa. Jotkut seurakunnat ovat ehkä tehneet päätöksen jakaa kortteja jonkun tietyn ajan, esimerkiksi vuoden. Seurakunnat eri puolilta Suomea ovat hankkineet kortteja muutamista kymmenistä useampiin satoihin.

Jotkut ovat teettäneet oman kortin, useimmat ovat tilanneet valmiin kortin Lähetysseurasta. Kortin etupuolella on piirroskuva puusta ja virren 490 neljäs säkeistö, jossa lasta verrataan taimeen. Toisella puolella toivotetaan onnea kastepäivänä ja kerrotaan kortin tarkoitus.

Puuntaimet odottavat istuttamista.
Puuntaimet odottavat istuttamista. Kuva Virve Rissanen

Luomakunnan varjelemista tuleville sukupolville

Kannelmäen seurakunta Helsingissä alkoi jakaa kastepuukortteja viime vuoden lopulla adventista alkaen.

”Kastepuukortti antaa kastetulle ja hänen perheelleen viestin siitä, että lapsi on lämpimästi tervetullut seurakuntaperheeseen. Samalla se kertoo konkreettisesti siitä luomakunnan varjelemisesta, johon jokainen kristitty on kutsuttu”, kirkkoherra Virpi Koskinen kertoo.

Virpi Koskinen pitää ilmastonmuutoksen hidastamiseen tähtäävää toimintaa välttämättömänä ja myös kirkon tehtävään kuuluvana. Hänestä kastekortti kertoo kastettavan perheelle ja lähipiirille siitä, että kirkko on ajassa kiinni ja tekee asioita, jotka ovat meille kaikille merkityksellisiä.

”Yhteisenä kutsumuksenamme on pitää tämä maailma elinkelpoisena uudelle sukupolvelle niin, että kun he aikanaan saavat lapsia, maailma olisi vielä silloinkin hyvä paikka elää. Papit ovat kertoneet, että kasteperheiden vanhemmat ovat olleet ilahtuneita puuntaimella muistamisesta.”

”Metsämiehen tyttärenä opin lapsena kunnioittamaan puita ja luontoa. Totuin viihtymään metsässä, yksinkin. Ymmärrän siksi sanonnan ’metsä on suomalaisten kirkko’ vahvan ja kodikkaan tunnelatauksen”, Virpi Koskinen kertoo. Kuva Antti Rintala

Puuntaimia myös rippikoululaisille

Seurakunnat lahjoittavat jokaisesta kortista kymmenen euroa Lähetysseuran ympäristötyöhön, jonka tavoitteena on tukea kehitysmaiden köyhimpiä löytämään keinoja ilmastonmuutoksessa selviytymiseen. Lähetysseuran tuella muun muassa rakennetaan vesipisteitä, turvataan ruoan saantia, valmistetaan puuta säästäviä liesiä sekä annetaan monenlaista koulutusta siitä, miten ilmastonmuutoksen vaikutuksiin ja luonnonkatastrofeihin voi varautua. Ja tietysti istutetaan puita.

Puuntaimia voi hankkia myös aineettomana lahjana, jolloin niitä voi lahjoittaa muillekin kuin kastetuille. Aiemmin puuntaimilla on muistettu esimerkiksi tasavuosia täyttäviä seurakuntalaisia. Muutamat seurakunnat ovat innostuneet antamaan puuntaimikortin myös konfirmaatiolahjaksi rippikoululaisille.

Teksti: Kirsi Elo

……………….

Seurakunnat voivat tilata ja kysyä lisää kastepuukorteista Lähetysseurasta oman seurakuntansa palvelupäälliköltä.

Kastepuukortissa lasta verrataan taimeen virren sanoin.