”Mä taimi olen sun tarhassas”: Alavudella ja Askolassa muistetaan seurakuntalaisia puuntaimella

Taimet odottavat istuttamista Tansanian Kishapussa. Puut sitovat maaperää, parantavat sen kykyä imeä kosteutta ja ehkäisevät eroosiota. Hedelmäpuut tarjoavat ravintoa ihmisille ja monien puiden lehtiä voidaan myös antaa karjalle ravinnoksi. Puut mahdollistavat myös mm. mehiläistarhauksen. Kuva Hannes Honkanen

Alavuden ja Askolan seurakunnat ovat saaneet samankaltaisen idean tänä syksynä. He muistavat seurakuntalaisiaan kehitysmaahan istutettavalla puuntaimella. Toinen lahjoittaa sellaisen kastetuille, toinen 40 vuotta täyttäville seurakuntalaisille.

Askolan seurakunta päätti viime vuonna lähettää ensimmäistä kertaa onnittelukortin kaikille vuoden aikana 40 vuotta täyttäville jäsenilleen. Kortissa oli kirkon kuva. Tänä vuonna seurakunta päätti lähettää heille Suomen Lähetysseuran Aineettoman lahjan, kymmenen euron arvoisen puuntaimen.

– Tahdomme lähestyä eri ikäryhmiä ja 40-vuotiaat ovat vähän väliinputoajia: perhe on jo ehkä perustettu, eikä vanhuuskaan vielä ole lähellä. Haluamme kiittää heitä siitä, että he ovat osaltaan mahdollistamassa seurakunnan toiminnan. Emme kutsu heitä johonkin erityiseen tilaisuuteen vaan yleisesti mukaan seurakunnan toimintaan, kirkkoherra Antti Kupiainen kertoo.

Askolan seurakunta on pieni – 40 vuotta täyttäviä seurakuntalaisia on tänä vuonna kolmisenkymmentä – joten korttien postitus ei vienyt paljon aikaa. Antti Kupiainen on itse innokas aineettomien lahjojen käyttäjä ja siksi puuntaimi-idea tuntui hyvältä myös tässä yhteydessä.

– Samalla saamme välitettyä arvoja, jotka ovat tärkeitä myös seurakunnalle.

Puuntaimi jokaiselle kastetulle

Mikkelinpäivästä alkaen jokainen Alavuden seurakunnassa kastettu lapsi on saanut kastetodistuksen välissä kastepuukortin. Siinä kerrotaan, että seurakunta on hänen kasteensa kunniaksi hankkinut puuntaimen, jonka Suomen Lähetysseura istuttaa Afrikkaan tai Aasiaan.

– Meitä kristittyjä on aina kutsuttu viljelemään ja varjelemaan luomakuntaa. Ilmastonmuutos ja ympäristöasiat ovat nyt hyvin ajankohtaisia kysymyksiä. Se miten niihin vastataan, vaikuttaa tulevien sukupolvien elämään, kirkkoherra Jussi Peräaho kertoo. Hän on myös Suomen Lähetysseuran hallituksen jäsen.

Lähetysseuran tekemän kortin etupuolella on piirroskuva puusta ja virren 490 neljäs säkeistö, jossa lasta verrataan taimeen. Toisella puolella toivotetaan onnea kastepäivänä ja kerrotaan kortin tarkoitus. Alavudella kastetaan vuosittain runsas sata lasta.

– Kasteen jälkeen annan perheelle kastetodistuksen kanssa seurakunnan vapaaehtoisten kutoman torkkupeiton sekä kastepuukortin ja kerron niistä lyhyesti. Syvällisempiä keskusteluja teemasta ei ole vielä syntynyt, mutta vastaanotto on ollut ilahtunut.

– Pienillä teoilla on suuri merkitys. Jokainen voi kantaa kortensa kekoon ja ajan myötä yksittäisistä puuntaimista muodostuu metsä.

Seurakunta lahjoittaa jokaisesta kortista tietyn summan Lähetysseuran ympäristötyöhön, jonka tavoitteena on tukea kehitysmaiden köyhimpiä löytämään keinoja ilmastonmuutoksessa selviytymiseen. Onnen Lahjojen puuntaimen tuotot menevät samaan tarkoitukseen.

Kuivuus ja äärimmäiset sääolosuhteet vievät perheiltä mahdollisuuksia toimeentuloon, ravintoon ja puhtaaseen veteen. Lähetysseuran tuella muun muassa rakennetaan vesipisteitä, turvataan ruoan saantia, valmistetaan puuta säästäviä liesiä sekä annetaan monenlaista koulutusta siitä, miten ilmastonmuutoksen vaikutuksiin ja luonnonkatastrofeihin voi varautua. Ja tietysti istutetaan puita.

– Uskon, että tällaiselle asialle voisi olla tilausta. Tämä on hyvä asia ja siksi haastan muitakin seurakuntia mukaan, Peräaho sanoo.

Myös Lähetysseurassa iloitaan seurakuntien aloitteesta.

– Kiitämme Alavuden ja Askolan seurakuntia ideasta ja tuesta Lähetysseuran ympäristötyölle. Toivomme, että muutkin seurakunnat innostuvat tästä ja vastaavat kirkkoherrojen haasteeseen, toteaa varatoiminnanjohtaja Satu Kantola.