Toivon päivänä 4.6. – ”Kaikki mitä maailmassa tehdään, tehdään toivon voimalla.”

Toivo on elintärkeä asia ihmiselämässä. Se antaa voimaa ja auttaa eteenpäin vaikeuksienkin keskellä. Kuva Ilkka Koivisto

Kesäkuun 4. on Toivon päivä. Toivosta – pienellä alkukirjaimella – on todennäköisesti olemassa miljoonia sitaatteja maailmassa, jokaisessa kielessä ja jokaisessa uskonnossa. Se todistaa, miten tärkeä asia toivo meille on. Otsikon sitaatti on peräisin Martti Lutherilta.

Niin kauan kuin on elämää, on toivoa. Toivo antaa voimaa vaikeuksienkin keskellä jatkaa eteenpäin. Jos toivoa ei olisi, sydän särkyisi. Enemmän tai vähemmän tunnettuja sanontoja nämäkin. Toinen kuuluisa uskon mies, piispa  Desmond Tutu on sanonut: ”Toivo on kyky nähdä, että on olemassa myös valoa huolimatta kaikesta pimeydestä.”

Toivon merkityksestä kertoo sekin, että ’toivo’ on monissa kielissä myös nimi. Nimi on enne – näin ainakin toivotaan. Toivoja löytyy Suomen lisäksi Namibiasta ja Virosta. Monissa muissa kielissä se on naisen nimi: Hope (englanti), Tumaini (swahili), Nadežda (venäjä), Esperanza (espanja) jne.

Toivo näyttää tietä eteenpäin

Asha on orpotyttö Nepalissa. Hänen nimensä merkitsee toivoa.
Ashan koti on jo kymmenen vuotta ollut Aamutähden lastenkoti. Hän unelmoi sairaanhoitajan opinnoista. Kuva Janne Juhaninmäki

Seuraava tarina kertoo Ashasta (’toivo’ nepaliksi).

Asha löydettiin Kathmandun kadulta kuusivuotiaana ja tuotiin Aamutähden lastenkotiin. Hänen kuvansa oli lehdissä ja televisiossa, mutta yhtään omaista ei löytynyt. Joku antoi pikkutytölle nimen Asha – ehkä toivoen, että nimi todella olisi enne.

Nyt 17-vuotiaan Ashan muistot ajalta ennen Aamutähteä ovat hatarat, mutta hän muistaa selvästi tulonsa lastenkotiin.

– Tunsin olevani rakastettu. Täällä yhtä kauan olleet Asmita, Simran ja Tika ovat kuin siskojani, hän kertoo.

Asha on nyt peruskoulun viimeisellä luokalla ”siskojensa” kanssa. Koulunkäyntiin hän saa kummitukea Suomen Lähetysseuralta. Hänen olisi pitänyt suorittaa loppukoe tänä keväänä, mutta koulut ovat Nepalissakin kiinni koronaviruksen takia. Joka tapauksessa edessä ovat isot muutokset, kun edessä siintää lukio.

– En vielä tiedä jäänkö tänne vai muutanko jonnekin muualle.

Asha haaveilee sairaanhoitajan opinnoista. Hän haluaa suuntautua lukiossa tieteisiin ja biologiaan, sillä niistä olisi hyötyä jatko-opinnoissa.

Toivoon muuten liittyy tuo lastenkodin nimikin, Aamutähti. Virressä 43 lauletaan: ”On kirkas aamutähti nyt, taivaalle tänne syttynyt, ja tullut toivokseni.”

Toivo antaa voimaa ja näyttää tietä eteenpäin.

Tule mukaan tuomaan toivoa maailmaan: toivoa.fi

…………….

Seuraava runo kuvaa hyvin kauniisti toivoa. Runon on kirjoittanut Leena Haavisto ja se löytyy Suomen Lähetysseuran kustantamasta kirjasta Toivon silmuja.

Toivo on ilon sisar

ylittää ymmärryksen
karkottaa ahdistuksen
elvyttää sydämen

Toivo vie yhteen yhä uudelleen
kunkin paikalleen

Kristuksen eteen.

Asha on ripustanut sänkynsä päälle tekemiään raamatunlausekortteja ja piirustuksia.
Asha nauttii piirtämisestä, askartelusta, tanssista ja laulusta. Taide on tärkeää hänelle. Hän on ripustanut sänkynsä päälle tekemiään raamatunlausekortteja ja piirustuksia. Kuva Janne Juhaninmäki