Toivoa ilmassa -näytelmä kertoo ”hyvän ilman” uutisia

Toivoa ilmassa on uusi Lähetysseuran tuottama ilmastoaiheinen musiikkinäytelmä alakouluikäisille. Kuva Matti Halén.

Toivoa ilmassa on Rosa Nymanin käsikirjoittama ja säveltämä uusi musiikkinäytelmä alakouluikäisille. Se kertoo teatterin, musiikin ja tanssin keinoin siitä, miten ilmastokriisin herättämä ahdistus voikin muuttua toivoksi. Näytelmän on tuottanut Suomen Lähetysseura.

– Lähdin liikkeelle omasta kamppailustani sen suhteen, mitä valintoja itse voin tehdä elämässäni ja onko niillä mitään merkitystä, Rosa Nyman kertoo.

– Mediasta välittyy aika toivoton kuva asiasta. Voi tuntua siltä, että mitään ei ole tehtävissä – peli on jo menetetty. Tämä näytelmä kertoo, että hyviäkin asioita tapahtuu, vaikka ne eivät ehkä ylitä uutiskynnystä. Näytelmän tarkoituksena on saada yleisö pohtimaan ympäristön ja luonnon hyvinvointia sekä omia valintoja syyllistämättä.

Näytelmässä liikutaan tavallisten ihmisten elämässä niin Suomessa kuin Tansaniassa ja mietitään, mitä tarkoittaa, että ihmiselle on annettu tehtäväksi viljellä ja varjella maailmaa. Ihmetystä herättää se, miten pienestä siemenestä voi kasvaa iso puu. Pienessä siemenessä on voima, joka voi puskea asfaltinkin läpi!

– Tuntuu ehkä vaikealta vaikuttaa päättäjiin ja isoihin yrityksiin, mutta omiin tekoihimme pystymme vaikuttamaan. Ja kun monet ihmiset tekevät pieniä valintoja, voi niistä syntyä isoja asioita, Rosa Nyman summaa.

Kahden näyttelijän ja tanssijan voimin toteutettava näytelmä kestää noin 35 minuuttia. Yleisö otetaan mukaan miettimään, millaisia hyviä valintoja meistä itse kukin voisi tehdä arjessa ympäristön hyväksi.

– Monelta taholta on tullut viestiä, että tämän teeman käsittelyä myönteisyyden kautta kaivataan ja että aihe koetaan tärkeäksi.

Toivoa ilmassa -musiikkinäytelmä alakouluikäisille, kesto n. 35 min.
Tilaaminen ja hinnat (voi tilata myös tallenteena)

Toivoa ilmassa -näytelmässä esiintyvät (vas.) Rosa Nyman, Johanna Halén ja Tytti Jäppinen. Kuva Matti Halén