Tervetuloa Lähetysjuhlille: Kuopiossa odotellaan juhlavieraita iloisin mielin

Lähetysjuhlien ruokahuollosta vastaavat
Nämä ihmiset ovat tottuneet ruokkimaan suuria väkimääriä. Lähetysjuhlien ruokahuollosta vastaavat (vas.) Servican palvelupäällikkö Kaisa Jonninen, Kuopion ev. lut. seurakuntayhtymän pääemäntä Sinikka Tiirikainen ja Servican alue-esimies Helena Oinonen. Kuva Hannu Korhonen

Lähetysjuhlien valmistelut Kuopiossa sujuvat hyvin ja ovat loppusuoralla. Juhlien pääsihteeri Kirsi Perämaa sanoo nauttineensa jokaisesta päivästä.

– Juhlien suunnittelua on tehty hyvällä mielellä ja iloisina. Toivomme sen välittyvän juhlille tulijoillekin. Olen todennut, että asiat kyllä järjestyvät, kun niitä järjestellään, Kirsi Perämaa sanoo.

Kaikki isot kysymykset on jo ratkaistu. Tilat tapahtumille ovat olemassa, ruokailu on suunniteltu, majoituskiintiöt varattu, ohjelmaan voi tutustua verkkosivuilla. Nyt hiotaan yksityiskohtia ja sitä, miten asiat käytännössä hoidetaan.

– Jännittävin asia tällä hetkellä on vapaaehtoisten hankinta. Toivomme toukokuun alkuun mennessä löytyvän vähintään parisataa vapaaehtoista. Tehtäviä on monenlaisia. Ne ovat nähtävissä vapaaehtoistyo.fi-verkkosivustolla ja sitä kautta voivat ilmoittautua muutkin kuin kuopiolaiset. Voi olla myös yhteydessä minuun suoraan, Perämaa rohkaisee.

Kirkkokahvit torimessun jälkeen

Yksi tärkeimmistä lähetysjuhlavieraita kiinnostavista asioista on tietenkin ruoka. Ruokahuolto on hyvissä käsissä, siitä vastaavat seurakuntayhtymän pääemäntä ja kaupungin ruokahuoltopalvelu Servica, joka osaa ruokkia isoja väkimääriä. Esimerkiksi Lähetysjuhlia seuraavana viikonloppuna Kuopioon tulee 8000 nuorta lentopalloilijaa Power Cupiin ja heidänkin ruokahuollostaan vastaa Servica.

Lauantaina 25.5., kun Lähetysjuhlilla on ohjelmaa koko päivän ja tapahtumien keskuspaikkana Kuopio-halli, on ruokailu järjestetty hallin läheisiin kouluihin.

Perjantai-iltana ohjelmapaikkana on Kuopion tuomiokirkko ja sunnuntaina Kuopion tori. Silloin ruokaa löytyy keskustan monista ruokapaikoista. Kahvia Lähetysjuhlilta löytyy eri paikoista ja sunnuntaina torilla pidettävän messun jälkeen tarjotaan kirkkokahvit.

Ryhmien (väh. 8 henkeä) on mahdollista ostaa ruokalippuja lauantaiksi myös etukäteen. Ruokalippuja voi tilata Lähetysjuhlien verkkosivuilta osoitteessa www.suomenlahetysseura.fi/ruokaliput

Eero Wetzell ja Kirsi Perämaa toivottavat kaikki tervetulleiksi Lähetysjuhlille: ”Kuopio on upea paikka. Täällä pääsee keskelle juurevaa savolaista elämänmenoa. Löytyy lähetysinnostusta ja valmiutta vapaaehtoistoimintaan. Uusiotuotteiden tekeminen Lähetysseuran vanhoista mainoskankaistakin on otettu täällä vastaan innostuneesti.” Kuva Hannu Korhonen

”Tottunut touhuamaan”

Myös Lähetysjuhlien liikenne- ja turvajärjestelyt ovat ammatti-ihmisten hallussa. Niistä vastaa kolme poliisia, joista yksi vielä aktiivipalveluksessa, kaksi jo eläköitynyttä ”sheriffiä”. Yksi heistä on viitisen vuotta sitten eläkkeelle jäänyt Eero Wetzell.

– Olen tottunut tekemään ja touhuamaan, joten eläkkeelle jäämisen jälkeen piti keksiä jotain aktiviteettia.

Eero Wetzell asuu Kuopion keskusseurakuntatalon vieressä, risti näkyy suoraan olohuoneen ikkunaan. Niinpä häntä kiinnosti tutustua siihen, mitä seurakuntatalon sisällä tapahtuu ja miten seurakunnan hallintoa hoidetaan. Ensimmäinen kausi seurakunnan luottamusmiehenä on meneillään. Lähetysjuhlien liikenne- ja turvallisuustehtävien hoitaminen puolestaan antoivat myös mahdollisuuden palata työtehtävistä tuttuihin haasteisiin.

– Olen ihan tavallinen perusseurakuntalainen, joka uskoo, että jotakin muutakin on olemassa kuin minä itse. Ajattelen, että auttaminen ja välittäminen ovat tärkeitä asioita elämässä. Kirkolla on oma roolinsa tässä ja haluan sitä kautta olla mukana auttamassa ja vaikuttamassa, missä voin, Wetzell perustelee.

Hän toimii myös puheenjohtajana Who Cares ry:ssä, joka toimii nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi.

– Me olemme pieni lähinnä poliisi- ja sosiaalityöntekijätaustainen porukka. Järjestämme aiheeseen liittyviä seminaareja ja olemme myös järjestäneet nuorille pientä tekemistä, kuten ranta-alueiden siivoamista, ja auttaneet nuoria raha-asioiden kuntoon saamisessa. Eihän pieni järjestö isoja saa tehtyä, mutta jotakin.

Viime aikoina Who Cares on keskittynyt nuorten kanssa työtä tekevien kouluttamiseen ja materiaalien tuottamiseen: kiusaamisesta, seksuaalisesta hyväksikäytöstä, masennuksesta jne. Ensi syksyksi on suunnitteilla Kuopion kaupunginteatteriin seminaari, johon kutsutaan opettajia, sosiaali- ja nuorisotyöntekijöitä koko Itä-Suomen alueelta.

Ei omalla autolla Tuomiokirkolle

Yhden viestin Eero Wetzell haluaa välittää kaikille kauempaa juhlille tuleville.

– Kuopion tuomiokirkon ympärillä on meneillään sen verran suuria katuremontteja, että kirkolle ei kannata tulla omalla autolla.”

Kirsi Elo

Lähetysjuhlat Kuopiossa 25.-27.5.2018