Senegalin-matkan voittajaksi arvottiin Erja Vanhala

Puuta säästävä liesi Senegalissa. Kuva Teija Laine

Suomen Lähetysseura on tänä syksynä tehnyt yhteistyötä MTV3-kanavalla esitetyn Ensitreffit alttarilla -tositelevisiosarjan kanssa. Lähetysseura on sarjan yhteydessä nostanut esiin uutta Ympäristöpankkiaan, joka tukee ilmasto- ja ympäristötyötä kehitysmaissa. Yhteistyöhön liittyi myös Senegalin-matkan arvonta. Matkan voitti kouvolalainen Erja Vanhala.

– Olen todella innostunut tästä mahdollisuudesta, sillä olen intohimoinen matkustaja. Lähetysseuran työhönkin olen päässyt jo tutustumaan Tampereen seurakuntayhtymän ja Harjun seurakunnan järjestämillä matkoilla Tansaniaan ja Etiopiaan. Ensimmäiselle matkalle lähdin ystäväni houkuttelemana. Näillä matkoilla olen saanut uutta näkökulmaa ja syvyyttä myös omaan työhöni psykoterapeuttina. Olen nähnyt paikkoja, joissa ihmisillä on hyvin vähän mahdollisuuksia elämässään. Vaikka tilanteet Suomessakin ovat vaikeita ja joskus täynnä inhimillistä kärsimystä, niin meillä asioihin kuitenkin löytyy ymmärrystä, apua ja tukea eri tavalla, Vanhala toteaa.

Kyseessä on viikon matka kahdelle Senegaliin. Tarkempi ajankohta ja matkaohjelma suunnitellaan voittajan kanssa. Matkasta pidetään reissupäiväkirjaa, jonka kautta nekin, joita arpaonni ei tällä kertaa suosinut, voivat seurata matkaa ja tutustua Lähetysseuran työhön Senegalissa. Arvonnan suoritti MTV3.

Senegal on yksi maailman vähiten kehittyneitä valtioita. Maan tärkein elinkeino on maatalous, mutta sadot ja karja kärsivät kuivuudesta. Lähetysseuran yhteistyökumppani on Senegalin luterilainen kirkko, jonka tavoitteena on muun muassa parantaa ihmisten toimeentulomahdollisuuksia sekä edistää ruokaturvaa ja ympäristönsuojelua.