”Ruokaan menee melkein koko palkka” – Näin ruokakriisi vaikuttaa perheiden elämään maailmalla

Perheenäidit Tansaniasta, Thaimaasta, Israelista ja Kyprokselta kertovat, miten ruokakriisin seuraukset näkyvät kukkarossa ja perheen ruokapöydässä.

Getuda Honest Akaro, Kiattikun Sriboonruang, Kassandra Panayiotou ja Alia Khoury.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan käynnisti globaalin ruokakriisin. Sota on vaikeuttanut Ukrainan tuottamien elintarvikkeiden vientiä maailmalle ja nostanut niiden hintoja. Hintojennousu heijastuu myös maihin, jotka eivät ole riippuvaisia Ukrainan tuottamista raaka-aineista.

Kysyimme eri puolilta maailmaa perheenäideiltä, miten ruokakriisin seuraukset näkyvät kukkarossa ja perheiden ruokapöydissä.

Getuda Honest Akaro, ompelija ja käsityökaupan myyjä, yhdeksänhenkinen perhe, Mwanza, Tansania

Getuda Honest Akaro.

1. Miten suuren osan tuloistasi käytät ruokaan?

Tällä hetkellä ruokaan menee melkein koko palkka. Mitään ylimääräistä ei voi tehdä. Ennen kävimme joskus ravintoloissa tai rannalla, mutta nyt siihen ei ole varaa.

2. Onko sinun käyttämäsi peruselintarvikkeiden hinta noussut? Miten se on vaikuttanut sinun ja perheesi elämään?

Kilo riisiä maksoi viime vuoden alussa 1 500 shillinkiä (64 senttiä), ja nyt kilohinta on 2 200 shillinkiä (94 senttiä). Myös maissin hinta on noussut, mutta ei ihan yhtä paljon.

3. Mitä te syötte yleensä arkisin? Ostatteko kaupasta vai viljelette itse?

Yleensä syömme herneitä, papuja, pinaattia tai muita lehtikasveja ja maissipuuroa. Koska asumme keskellä kaupunkia, emme voi viljellä, vaan ostamme ruoan pienistä kaupoista ja torilta.

Kiattikun Sriboonruang, kirkon naistyön johtaja, nelihenkinen perhe, Ubon Ratchathani, Thaimaa

Kiattikun Sriboonruang.

1. Miten suuren osan tuloistasi käytät ruokaan?

Jos yritän säästää, käytän perheen ruokaan noin 350 THB (9,32 €) päivässä. Ruokaan kuluu noin 80 prosenttia tuloistamme kuukaudessa.

Kyllä, hinnat ovat nousseet ja vaikuttaneet elämääni. Lapset saavat vähemmän ruokaa koulussa kuin ennen, vaikka se maksaa saman verran kuin ennen. Sanon heille, että tulevat sitten kotiin syömään enemmän.

3. Mitä te syötte yleensä arkisin? Ostatteko kaupasta vai viljelette itse?

Teen ruokaa itse, koska se on halvempaa. Teen yleensä yhden curryn tai kastikkeen, jota syömme riisin kanssa kaikilla päivän aterioilla. Meillä on kala-allas ja sammakoita, ja kasvatamme joitakin vihanneksia, kuten tulisia yrttejä, joita voi käyttää keittoihin.

Kassandra Panayiotou, asiakaspalvelija, nelihenkinen perhe, Limassol, Kypros

Kassandra Panayiotou.

Arviolta 35 %.

Hinnat ovat nousseet, mutta se ei ole ainakaan vielä vaikuttanut elämään. Polttoaineen hinta tosin ahdistaa.

3. Mitä te syötte yleensä arkisin? Ostatteko kaupasta vai viljelette itse?

Syömme tavallisia lapsiperheen ruokia, kuten makaronia, perunaa tai riisiä ja kanaa, sianlihaa tai lihapyöryköitä ynnä muuta sellaista.

Alia Khoury, Siivooja, viisihenkinen perhe, Jerusalem, Israel

Alia Khoury.

Puolet palkasta.

Kyllä, hinnat ovat nousseet. Emme voi ostaa lihaa joka viikko. Teen nykyään enemmän ruokaa kanasta ja kasviksista.

3. Mitä te syötte yleensä arkisin? Ostatteko kaupasta vai viljelette itse?

Ostamme kaiken kaupasta: tavallisen ruuan, hedelmät, vihannekset, maidon ja leivän.

Teksti ja kuvat: Satu Haapanen, Virve Rissanen, Heli Vuohelainen ja Katariina Väisänen

Gallup on julkaistu Lähetyssanomien numerossa 6/2022.

Nyt kun olet täällä…

… meillä on pieni pyyntö.  Laitamme osan Lähetyssanomien jutuista ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi tutustumaan kaukaisiin kulttuureihin, lukemaan työstämme eri puolilla maailmaa ja sukeltamaan ihmisten tarinoihin.

Lehti on kuitenkin meille tärkeä tulonlähde – ja pyydämmekin, että tilaat Lähetyssanomat ja samalla tuet lähetystyötä ja kehitysyhteistyötä maailman köyhimmissä maissa syrjäytettyjen ihmisryhmien parissa.

Tilaa Lähetyssanomat