Riikka Halme-Berneking on kotona kolmella mantereella

Riikka Halme-Berneking ehti saada painotuoreen kirjansa Virginiaan, USA:han, juuri ennen kuin hän lähti työmatkalle Angolaan. Kuva Steve Berneking

Voisi luulla, että monessa paikassa kasvanut ja elänyt olisi juureton. Riikka Halme-Bernekingillä on kuitenkin juuria monessa paikassa, kulttuurissa ja perheessä. Ne ulottuvat laajalle kuin apinanleipäpuulla. Mutta kauimmaisiakin juuria pitää hoitaa.

Halme-Berneking kertoo uutuuskirjassa Opin tien kotiin (Suomen Lähetysseura) elämänsä ja uransa tähänastisista tähtihetkistä, jolloin hän on kokenut kuuluvansa joukkoon, mutta myös yksinäisistä hetkistä, jolloin hän on kokenut olonsa ulkopuoliseksi.

Jokainen kaipaa kuulla yhä uudelleen, että kuuluu joukkoon. Vaikka ulkopuolisuuden tunteesta on tullut Halme-Bernekingille vakituinen vieras, hänellä on yhä useammin tunne, että hän on tullut kotiin.

Hän peilaa ja pohtii kulttuurien eroavaisuuksia myös kielen kautta: ”Ehkä maailmassa olisi rauhallisempaa, jos muistaisimme aina, että puhuja ja kuulija voivat omien lähtökohtiensa vuoksi ymmärtää saman lauseen hyvin eri tavoin.”

Filosofian tohtori ja teologian maisteri, raamatunkäännöskonsultti Riikka Halme-Berneking on syntynyt Angolassa ja asunut lapsuutensa vuorotellen sekä siellä että Suomessa. Opintojensa jälkeen hän palasi työskentelemään synnyinmaahansa.

Nykyisin hän asuu Virginiassa, Yhdysvalloissa amerikkalaisen miehensä kanssa, vaikka työt vievät häntä edelleen Angolaan, Namibiaan, Suomeen ja ympäri maailmaa.

Opin tien kotiin -kirjan voi ostaa Suomen Lähetysseuran verkkokaupasta (30 e) sekä hyvin varustetuista kirjakaupoista. Kirja on myynnissä myös Lähetysseuran osastolla 6f80 Helsingin kirjamessuilla Messukeskuksessa 25.–28.10. Avoinna to–la klo 10–20 ja su klo 10–18.

Riikka Halme-Berneking toimii nykyään neuvonantajana tiimissä, joka kääntää Namibiassa Raamattua nykyaikaiselle ndongan ja kwanjaman kielelle. Kwanjamaa puhutaan myös rajan takana Angolassa.