Opettele kasvattamaan sieniä jo tänä kesänä

Olisiko hauska kokeilla sienten viljelyä kotipihassa tai mökillä? Vinkkejä tähän voi saada Lähetysjuhlilla järjestettävässä maksuttomasta työpajasta.

Kuvassa on harmaanruskeita sieniä pöydällä.
Vinokkaita pystyy kasvattamaan vaikka kotipihassa tai kesämökillä. Kuva Tapani Kotisaari.

”Sienten viljely on varsin edullista. Niitä voi kasvattaa puutarhassa tai metsiköissä joko lavakauluksissa tai tekemällä petin sopivaan paikkaan puiden varjoon”, kertoo puutarhatieteen dosentti Tapani Kotisaari.

”Aloitusrihmastoja voi tilata suomalaisilta sienituottajilta, materiaaleja kasvatukseen löytyy monilta oman puutarhasta tai maatilalta. Sopivia aineita viljelyyn voi myös ostaa vaikka rautakaupasta.”

”Helpoimpia viljeltäviä sieniä ovat vinokkaat; työpajassa keskitytään osterivinokkaisiin. Puhumme työpajassa myös keinoista viljellä siitakkeita.”

Työpajat järjestetään Lähetysjuhlien aikana toukokuussa sekä Pieksämäellä että Salossa. Niihin ei tarvitse ilmoittautua, ja mukaan mahtuu 40 ensimmäistä.

Sienet torjuvat nälkää

Kuvassa punatakkinen mies on kumartunut tutkimaan sieniä.
Tapani Kotisaari kasvattaa talvisin Kanarialla siitakkeita.

”Sienet ovat hyviä sellaisenaan pannulla paistettuna tai lisättynä patoihin. Niistä voi tehdä myös herkullista keittoa”, kertoo Kotisaari.

Hän kasvattaa itse osterivinokkaita ja laittaa niistä mielellään ruokaa. Kotisaari on työskennellyt neljä vuotta kehitysyhteistyökoordinaattorina ja ruokaturvavastaavana Lähetysseuran palveluksessa Mekongin alueella. Siellä hän opetti muun muassa osterivinokkaitten viljelyä yksinkertaisissa kasvihuoneissa.

”Sienten viljely on viisasta erityisesti köyhissä maissa. Silloin monet maatalouden jätteet muuttuvat viljelyn kuluessa arvokkaiksi ravintoaineiksi, sieniksi. Kun sienet vielä aurinkokuivataan, ne säilyvät useita kuukausia. Parhaassa tapauksessa koko perhe välttää näin aliravitsemuksen vuoden vaikeimpinakin aikoina.”

Lähetysjuhlat ovat kahtena peräkkäisenä viikonloppuna: Pieksämäellä 20.–21.toukokuuta .ja viikkoa myöhemmin Salossa 27.–28.toukokuuta.

Työpajojen ajat, juhlien ohjelma ja muuta tietoa löytyy www.lahetysjuhlat.fi